U bent hier

1. Inleiding: hoe ontstaan conflicten?

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier Management Rendement
Publicatiedatum: maart 2023

Conflicten kunnen de werksfeer flink verzieken en bijdragen aan het ontstaan van werkstress. Als leider van een afdeling of projectgroep moet u dan ook proberen om conflicten binnen het team te voorkomen, of anders te neutraliseren. Toch zijn conflicten niet alleen maar onwenselijk. Het draait allemaal om het kunnen overbruggen van verschillen in inzicht.

strijd

samenhang

De letterlijke betekenis van een conflict is een botsing, strijd of meningsverschil. Het is een situatie waarin iemand en een ‘tegenstander’ een verschillende doelstelling nastreven. Door de emoties die erbij komen kijken, ervaren we conflicten meestal als iets negatiefs, maar ze zijn óók functioneel. Door conflicten is een samenleving bijvoorbeeld in staat om te veranderen: het bevordert de interne samenhang en de groepsidentiteit.

Conflict voor een duurzame oplossing

de ander

Conflicten stellen partijen in staat om tot duurzame oplossingen te komen. Om dit te bereiken, moeten beide partijen bereid zijn om zich te verdiepen in de positie van de ander. Luisteren naar elkaars belangen, hierop doorvragen en inzicht geven in de eigen belangen is hierbij cruciaal. Hiervoor moeten de partijen het gesprek met elkaar willen aangaan en over communicatievaardigheden beschikken.

Schade

impasse

Conflicten kunnen zich ook ontwikkelen tot een situatie waarin het de partijen niet lukt om er samen uit te komen. Een conflict loopt dan uit op verharding van standpunten of een impasse, waarbij beide partijen elkaar schade toebrengen. Dat is uiteraard onwenselijk.

In een werksituatie kan dit ertoe leiden dat medewerkers zich ziek melden, vaak omdat ze last hebben gekregen van stress.

Conflicten spelen op verschillende niveaus. Het aantal personen dat bij het conflict betrokken is, zegt niets over het gemak waarmee het op te lossen is. Het conflict ziet er wel anders uit naarmate er meer personen bij betrokken zijn. De verschillende niveaus waarop conflicten kunnen spelen en waarmee u te maken kunt krijgen, zijn:...
Kennis van soorten conflicten die zich kunnen voordoen, helpt bij het herkennen en oplossen ervan. Conflicten zijn in twee soorten te verdelen, te weten: inhoudelijke conflicten; sociaal-emotionele conflicten. 1.2.1 Inhoudelijke conflicten Als iemand een inhoudelijk conflict heeft, gaat dit om taakinhoudelijke of taakgerichte zaken. Deze aspecten...
Een positieve uitkomst van een conflict kan zijn dat het een verandering in de organisatie in gang zet. Het management realiseert zich door een conflict bijvoorbeeld hoe sterk het onderwerp ‘werkdruk’ in de organisatie leeft. Het kan dan besluiten om bepaalde maatregelen voor de verbetering van de arbeidsomstandigheden in te voeren. Negatief...
Veel mensen, en dus ook veel medewerkers in uw organisatie, vertonen conflictmijdend gedrag. De meeste mensen zitten nu eenmaal niet te wachten op een confrontatie. Er kan dan binnen een afdeling of projectteam een sfeer ontstaan waarin niemand ooit het achterste van zijn tong laat zien. Dit komt vaak doordat er allerlei aannames zijn...
Een medewerker kan zich tijdens een conflict met zijn leidinggevende tot een projectteamleider richten voor hulp, bijvoorbeeld om een bemiddelende rol te spelen in het conflict. Bent u deze projectmanager, dan doet u er goed aan om zeer terughoudend te zijn: u speelt uiteraard geen officiële rol bij individuele conflicten tussen een medewerker en...