U bent hier

2. Aansturen

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: september 2019

Een werknemer die anderen aanstuurt, moet over bepaalde vaardigheden beschikken. Zo moet hij doelen kunnen stellen, sturing geven, draagvlak creëren voor beslissingen en conflicten het hoofd bieden. Ook moet hij jongleren met tijd en taken kunnen prioriteren. Omdat de organisatie dit alles en nog meer verwacht, is methodisch werken een slimme keuze die rust in het hoofd kan geven.

Dit hoofdstuk richt zich op vijf verschillende modellen die handgrepen bieden om werknemers aan te sturen en de organisatiedoelen tegelijk te ondersteunen. Een van deze modellen, het teammodel van Lencioni, beschrijft vijf cruciale factoren voor het werken in een succesvol team.

Het cascademodel helpt u bijvoorbeeld bij het stellen van organisatiedoelen door individuele sturing. En op de volgende pagina leest u als eerste hoe u met het integraal model van Mintzberg structuur, cultuur en strategie op elkaar af kunt stemmen.

Vaardigheden naar een hoger niveau tillen

De modellen in dit hoofdstuk helpen om aansturingsvaardigheden naar een hoger plan te tillen. Vanzelfsprekend zijn modellen niet de enige manier om vaardigheden te verbeteren. Op rendement.nl/mtdossier treft u content aan over onder andere leiderschapsstijlen, conflicthantering en coachingsmethodes.

Integraal model

Het integraal model bestaat uit vijf stappen. Door die stappen te doorlopen, komt het personeel bij elkaar tot een geheel. Omgeving Dit is de eerste stap in het integraal model van Mintzberg. Hoe ziet de omgeving eruit? Wat zijn de ontwikkelingen? Wie zijn de stakeholders? Wat zijn de verschillende belangen? Waar liggen de prioriteiten? Door dit...
Net als bij het volgen van een recept gaat het bij de toepassing van het integraal model om de juiste samenhang. Zijn de ingrediënten op elkaar afgestemd? En zijn de ingrediënten complementair aan elkaar waardoor het een samenhangend geheel wordt? Samenhang Het gaat bij het toepassen van het integraal model om de samenhang tussen: de HR-...
Als u dit model wilt gebruiken, kunt u bijvoorbeeld beginnen met het maken van een analyse om te bepalen hoe de organisatiecontext eruitziet en hoe die samenhangt met de omgeving. Waar zitten de knelpunten in deze samenhang die voor problemen zorgen? Zijn er onzuiverheden bij het vertalen van de samenhang tussen organisatiecontext en de omgeving...
BOB staat voor Beeldvorming, Oordeelsvorming en Besluitvorming. Dit model van Robert Bales en Fred Strodtbeck helpt om de kwaliteit van de besluitvorming te vergroten en zorgt voor meer draagvlak. Het geeft een heldere structuur. Met het toepassen van de stapp en van het BOB-model verkleint u het risico te snel te beslissen of u te laten leiden...
Beeldvorming Het doel is om zo veel mogelijk informatie te verzamelen om te komen tot een heldere probleemdefinitie. Deze fase neemt circa 40% van de tijd in beslag. Dit soort vragen komen naar voren: Waarover nemen we een besluit? Wat is de context? Wat weten we? Klopt alles wat we (denken te) weten? Wat weten we niet? Welke personen en factoren...
Stel: u stapt de vergaderzaal binnen met een groep werknemers van verschillende afdelingen en uiteenlopende belangen. Samen moet u tot een beslissing komen over een nieuw privacybeleid. U neemt allereerst het eenvoudige BOB-model eerst door met de deelnemers, zonder dat de groep meteen een besluit hoeft te nemen. Alles loopt op rolletjes, totdat...
Als er een gebrek aan vertrouwen bestaat, ervaren teamleden al snel dat er geen ruimte is om feedback aan elkaar te geven. Het gevolg hiervan is een gebrek aan betrokkenheid en het mijden van verantwoordelijkheid, wat onherroepelijk leidt tot een verminderd teamresultaat. Basis van vertrouwen Is het de bedoeling dat een afdeling, projectgroep of...
Het onderlinge vertrouwen De basis van de piramide van Lencioni bestaat uit vertrouwen. Zodra dit fundament weg is, valt het team uiteen. Vertrouwen betekent dat teamleden zich kwetsbaar moeten kunnen opstellen. Vertrouwen blijkt uit: het durven vragen om hulp; het openstaan voor vragen; een stapje harder voor elkaar zetten; hulp aanbieden;...
Hoe kunt u uw team door de piramide heen loodsen in uw jacht op succes? Het antwoord is: stap voor stap. In de rest van de paragraaf vindt u per laag praktijkvoorbeelden en tips om uw doelen te bereiken. Vertrouwen Tijdens een teamtraining komen rollenspellen aan bod. Een ideaal moment om het onderlinge vertrouwen te versterken binnen het team...
De tijdmanagementmatrix van Eisenhower (of Eisenhowermatrix) is een hulpmiddel waarmee u eenvoudig prioriteiten kunt stellen. Voormalig president van de Verenigde Staten Dwight Eisenhower ging ervan uit dat urgente zaken zelden belangrijk zijn en dat belangrijke zaken zelden urgent zijn. Later is het model door Stephen Covey, de managementgoeroe,...
De kracht van het model is dat u alle activiteiten, zowel zakelijk als privé, kunt indelen aan de hand van twee hoofdvragen: Hoe belangrijk is de betreffende activiteit voor u? Hoe dringend is het uitvoeren van de activiteit? Door het beantwoorden van de hoofdvragen ontstaan er vier soorten activiteiten: Belangrijke en dringende activiteiten:...
Aan de slag gaan met de Eisenhowermatrix is simpel en laagdrempelig. In het kader hieronder ziet u een voorbeeld van hoe u taken indeelt. Voorbeeld taken indelen in kwadranten Kwadrant 1 (urgent en belangrijk): iemand uit uw projectteam staat aan uw bureau. De resultaten van een onderzoek dat u heeft laten uitvoeren zijn niet binnengekomen. Uw...
Het cascademodel maakt inzichtelijk hoe organisatiedoelen verbonden zijn aan afdelingsdoelen en individuele doelen van werknemers. Cascade is een ander woord voor waterval. Dit model ontleent zijn naam aan een waterval omdat het proces bovenin begint en vanaf daar naar beneden stroomt. Het cascademodel start dus met de missie en visie, hieruit...
Missie en visie De missie en visie zijn onontbeerlijk in iedere organisatie. Zonder een duidelijke koers zijn de afbreukrisico’s groot door ruis, onduidelijkheid, richtingloosheid et cetera. Een koers is een perspectief voor lange termijn en is richtinggevend voor te nemen besluiten. Organisatiedoelen Het formuleren van organisatiedoelen is iets...
Als u gezamenlijk afdelings- of teamdoelen wilt bepalen, is het belangrijk dat iedereen op de afdeling of uit het team invloed kan uitoefenen. Dat levert breed gedragen doelen op. Brownpapersessie U kunt dit bijvoorbeeld doen op een ‘heidag’ met een ‘brownpapersession’. Een ‘brown paper’ is een groot stuk inpakpapier. Aangevuld met wat post-its en...