U bent hier

9. Aan de slag met modellen

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: augustus 2016

Als uw onderneming de doelstellingen van het boekjaar 2016 wil halen, moet u ook in dit jaar weer risico’s nemen. Deze risico’s moeten vanzelfsprekend niet zó groot zijn dat u uw doelstellingen in het geheel niet realiseert of zelfs failliet gaat. Als u een risicomanagementsysteem implementeert of herziet, kan een goed model handig zijn. We bespreken er twee.

In dit dossierboekje is uitgebreid het belang van een goed werkend risicomanagementsysteem aan de orde gekomen. Zo’n systeem zorgt ervoor dat negatieve effecten van gebeurtenissen afgewend of gedeeld worden, of afgewenteld worden op een derde (bijvoorbeeld een verzekering). Heeft u op dit moment geen of geen goed risicomanagementsysteem? Dan kunt u gebruikmaken van het COSO-model.

De afkorting COSO staat voor Committee of Sponsoring Organizations of the Treadway Commission. Dit is een Amerikaanse organisatie die in 1985 werd opgericht met als doel oorzaken te onderzoeken van fraudes in de financiële verslaglegging. COSO ontwikkelde in de jaren ’80 van de vorige eeuw in de Verenigde Staten aanbevelingen voor beursgenoteerde...
Het COSO II-model is een doorontwikkeling van het COSO I-model en bevat de toevoeging van het ERM-aspect. Het is een raamwerk voor de risico’s van uw héle onderneming. De kubus geeft aan dat het model van toepassing is op álle onderdelen van een organisatie, van de kleinste afdeling tot een compleet concern. Het model neemt het bestaansrecht (...
Als u het COSO II-model gaat invullen, heeft u drie vlakken in te vullen. 9.3.1 De bovenkant van de kubus Dit deel van het model geeft de al in paragraaf 9.1.2 genoemde universele doelen weer van COSO II: strategic control, operational control, reporting control en compliance. Strategic control Dit onderdeel moet u samen met het management...
Ook de Balanced ScoreCard is een veelgebruikt model om een onderneming in kaart te brengen: waar staat ze en waar wil het management naartoe? Deze methode vertaalt strategische doelen van een onderneming in concrete, meetbare resultaten. De implementatie van een Balanced ScoreCard in een onderneming bevat vier onderdelen: vertaling van de visie en...