U bent hier

6. Van werkstress naar ­werkdruk

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: juli 2022

Ervaren werknemers in uw organisatie een hoge werkdruk, dan wilt u die natuurlijk zo snel mogelijk terugbrengen naar een normaler niveau. Dat begint met het bespreekbaar maken van de werkstress. Het heeft echter geen zin om actie te ondernemen zolang u niet weet waar de problemen precies zitten. Pas na een inventarisatie kunt u het probleem gaan aanpakken.

ad hoc

Een abnormale werkdruk weer inperken tot een acceptabel niveau kan op allerlei manieren. Het is hierbij wel zaak om eerst te bekijken wat precies het probleem is. Het is niet zo zinnig om ad hoc allerlei maatregelen door te voeren die het echte probleem niet raken.

Blijkt uit de inventarisatie dat het allemaal wel meevalt met de werkdruk in uw organisatie? Dan is dat nog geen reden om achterover te leunen. Richt uw pijlen dan op preventie van werkstress.

Is er sprake van werkstress in uw organisatie? Gaat het om structurele stress of om een verhoogde werkdruk in bepaalde periodes of tijdens bepaalde klussen? Welke factoren veroorzaken werkstress bij werknemers? Gaat het om werkgebonden of persoonlijke factoren? Om antwoord op deze vragen te krijgen, is het zaak om de stand van zaken met betrekking...
Leidt werkdruk in uw organisatie tot werkstress, dan is het zaak om maatregelen te nemen. Die kunt u waarschijnlijk niet op eigen houtje doorvoeren. De oorzaak van werkdruk hangt vaak samen met de werkinhoud. En die kunt u natuurlijk niet zomaar veranderen. Uiteindelijk is het de bedrijfsleiding die beslist of maatregelen nodig zijn. Uiteraard...
Werkstress is helaas nooit helemaal te vermijden. Maar het is wel mogelijk om het risico flink te beperken. 6.3.1 Open kaart Een belangrijke preventieve maatregel is om stress bespreekbaar te maken binnen de organisatie. Werknemers spelen dan eerder open kaart als ze bang zijn dat een bepaalde werklast tot werkstress zal leiden. Het helpt ook als...
Werknemers vinden het niet altijd makkelijk om met klachten over werkstress naar hun leidinggevende te stappen. De leidinggevende is soms namelijk juist de persoon die telkens opnieuw met extra taken op de proppen komt en opmerkingen over drukte weghoont. Daarom is het handig als uw organisatie beschikt over een vertrouwenspersoon. Bij deze...
Als de werknemer bij klachten over werkdruk niet naar de leidinggevende wil stappen, kan hij in gesprek gaan met de vertrouwenspersoon. Een andere optie is het afgeven van een signaal bij de OR. De OR komt echter niet in actie bij individuele gevallen. Dat betekent dat een gesprek met een OR-lid niet direct een verlaging van de werkdruk oplevert...