6. Wat is nu de effectiefste communicatievorm?
Vergaderingen met het team, brainstormsessies met eindgebruikers, presentaties aan stakeholders over de voortgang: tijdens het project zult u veel formele communicatiemomenten hebben. Ook tijdens deze momenten wilt u op een juiste en effectieve manier grip houden op de communicatielijnen die worden geopend, geladen en gesloten.
niet zelfstandig
In dit hoofdstuk gaat het om de communicatiemomenten waarbij u met een groep mensen bij elkaar komt om tot resultaten te komen die door één medewerker niet zelfstandig bereikt kunnen worden. Het voorbereiden van, en het nadenken over, het communicatiemoment begint dan ook al met het toetsen of het doel van de communicatie hieraan voldoet.
Kan een medewerker de resultaten die u verwacht of die nodig zijn wél zelfstandig behalen, dan is een-op-eencommunicatie hiervoor bijna altijd effectiever.
Workshopvormen
resultaat
lastige momenten
Daar waar er dus met meerdere mensen gecommuniceerd moet worden om tot een bepaald resultaat te komen, zet u een zogenoemde ‘workshopvorm’ in. Een workshop kan veel verschillende vormen en doelen hebben. Denk aan elkaar informeren, besluiten nemen, evalueren en feedback geven, oplossingen bedenken voor problemen of innoveren en nieuwe inzichten opdoen. Voor het ene doel is een workshop in de vorm van een vergadering geschikter, voor het andere een workshop in de vorm van een brainstormsessie. De basisregels voor een workshop blijven in elke vorm echter gelijk, alleen de specifieke aandachtspunten en lastige momenten kunnen verschillen.