U bent hier

6. Wat is nu de effectiefste communicatievorm?

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier Management Rendement
Publicatiedatum: juli 2023

Vergaderingen met het team, brainstormsessies met eindgebruikers, presentaties aan stakeholders over de voortgang: tijdens het project zult u veel formele communicatiemomenten hebben. Ook tijdens deze momenten wilt u op een juiste en effectieve manier grip houden op de communicatielijnen die worden geopend, geladen en gesloten.

niet zelfstandig

In dit hoofdstuk gaat het om de communicatiemomenten waarbij u met een groep mensen bij elkaar komt om tot resultaten te komen die door één medewerker niet zelfstandig bereikt kunnen worden. Het voorbereiden van, en het nadenken over, het communicatiemoment begint dan ook al met het toetsen of het doel van de communicatie hieraan voldoet.

Kan een medewerker de resultaten die u verwacht of die nodig zijn wél zelfstandig behalen, dan is een-op-eencommunicatie hiervoor bijna altijd effectiever.

Workshopvormen

resultaat

lastige momenten

Daar waar er dus met meerdere mensen gecommuniceerd moet worden om tot een bepaald resultaat te komen, zet u een zogenoemde ‘workshopvorm’ in. Een workshop kan veel verschillende vormen en doelen hebben. Denk aan elkaar informeren, besluiten nemen, evalueren en feedback geven, oplossingen bedenken voor problemen of innoveren en nieuwe inzichten opdoen. Voor het ene doel is een workshop in de vorm van een vergadering geschikter, voor het andere een workshop in de vorm van een brainstormsessie. De basisregels voor een workshop blijven in elke vorm echter gelijk, alleen de specifieke aandachtspunten en lastige momenten kunnen verschillen.

Een goede workshop begint met een goede voorbereiding. Het is dan ook cruciaal om goed na te denken over wat het doel van de workshop is, en wat de geschikte werkvormen zijn. 6.1.1 Doel bepaalt de vorm Met andere woorden: het doel van de communicatie bepaalt de vorm. Op het moment dat het puur en alleen gaat over het informeren van anderen over...
Het helpt een hoop als deelnemers met dezelfde verwachtingen de workshop binnenkomen. Het mooie is: u kunt de verwachtingen voorafgaand aan de workshop al managen door de naam en uitleg die u aan de uitnodiging voor deelname geeft. Een titel als ‘Informatiesessie over voortgang’ geeft een compleet andere verwachting dan ‘Bespreken van de voortgang...
Heeft u een ‘contract’ met de deelnemers? Dan kunt u nu echt inhoudelijk aan de slag. In de rol van facilitator of voorzitter zorgt u op dit moment voor een zo effectief mogelijke communicatie in de groep. Die is er alleen als aan de volgende voorwaarden wordt voldaan: Alle teamleden communiceren inderdaad met elkaar. Iedereen participeert in het...