U bent hier

3.2 Stel een bedrijfsprofiel op

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: februari 2025

Zoals je in paragraaf 3.1.1 kon lezen is het bedrijfsprofiel een onderdeel van het ondernemingsplan dat je niet moet onderschatten. Je weet ongetwijfeld hoe het profiel van je onderneming eruit moet zien, maar nu moet je het in de juiste woorden vatten. De volgende stappen helpen jou bij het opstellen van een bedrijfsprofiel.

3.2.1 Bedrijfsfilosofie

missie

waarden

Je bedrijfsfilosofie is een groot onderdeel van het bedrijfsprofiel. Deze filosofie bestaat uit een aantal onderdelen met ieder hun eigen elementen. In deze elementen verwoord je hoe je bedrijf zakendoet en wat de ultieme en unieke formule daarvoor is. De filosofie is te verdelen in vier onderdelen: missie, visie, waarden en werkwijze. De missie en visie spreken inmiddels voor zich. Hoe zit het met de waarden? Bij dit onderdeel geef je antwoord op de volgende vragen:

  • Wat zijn leidende beginselen en belangrijke waarden in je bedrijf?
  • Hoe heeft je bedrijf de werkwijze ingericht op de waarden die zij wil vertegenwoordigen?
  • Wat wil je bedrijf bereiken voor de maatschappij?

werkwijze

De werkwijze blijkt uit de visie, missie en waarden. Hoe geeft je onderneming de visie en missie concreet weer?

3.2.2 Bedrijfsdoelstellingen

einddoel

Na een beschrijving van de bedrijfsfilosofie volgen in het profiel je doelen. Er is een einddoel of algemeen doel dat je wilt bereiken. Daarnaast zijn er tussentijdse mijlpalen of doelen op weg naar jouw algemene doel:

  • Geef de algemene doelstelling van je bedrijf weer. Denk hierbij aan een doel dat je over vijf of tien jaar wilt halen of een doel waaraan je geen tijdslimiet koppelt, maar wat het ondernemingsbestaan zin geeft.
  • Bedenk tussentijdse mijlpalen die je specifieke doelen vormen.

Gebruik bij het opstellen van doelstellingen de regels van de SMART-methode, zoals beschreven in paragraaf 2.2.

3.2.3 Bedrijfscompetenties

sterke punten

Een groeiplan moet de lezer overtuigen. Dit doe je onder andere door te beschrijven wat de sterke punten van je onderneming zijn. Beschrijf bijvoorbeeld:

  • ervaring, vaardigheden, achtergrond van de eigenaar;
  • de geschiedenis van de onderneming;
  • punten die de onderneming uniek maken in de concurrentiestrijd;
  • factoren die bijdragen aan het slagen van het bedrijf.

rechtsvorm

Beschrijf deze punten kort en concreet. Hieruit moet naar voren komen waarom een bank of een investeerder voor je bedrijf moet kiezen. In het bedrijfsprofiel kun je ook de rechtsvorm beschrijven. Welke rechtsvorm heb je gekozen voor je onderneming en waarom? Check dan ook meteen aan de hand van de checklist op rendement.nl/fadossier of de huidige rechtsvorm nog steeds geschikt is.

3.2.4 Productbeschrijving

marketingplan

In het bedrijfsprofiel geef je niet alleen aan waar je naartoe wil, maar beschrijf je ook wat de huidige situatie is. Denk hierbij aan de kerncompetenties van je bedrijf, maar ook aan financiële gegevens (zoals omzet, eigen vermogen en resultaat) en de diensten en producten die je aanbiedt. Sta in het bedrijfspofiel dus stil bij je huidige producten en diensten en de situatie in je branche. Houd de omschrijving kort en bondig. De beschrijving wordt namelijk in het marketingplan verder uitgediept (zie paragraaf 3.1.7).

Op rendement.nl/fadossier vind je een checklist met verschillende vragen die je helpen om alle onderdelen van het bedrijfsprofiel voor je onderneming uit te werken.