3.4 Valkuilen van bedrijfsgroei
Bedrijfsgroei gaat niet zonder slag of stoot. Er kleven hier ook nadelen en risico’s aan. Hoewel groei van een onderneming een aantrekkelijk vooruitzicht kan zijn, is het dus belangrijk dat je je bewust bent van mogelijke nadelen. Hieronder zetten wij de belangrijkste voor je op een rij.
3.4.1 Complexe processen
hiërarchie
Kleine bedrijven kunnen vaak snel beslissingen nemen en zich aanpassen, terwijl grote ondernemingen vaak trager zijn door een complexere besluitvorming en hiërarchie. Naarmate een onderneming groeit, nemen de processen, structuren en systemen aan complexiteit toe. Dit kan leiden tot bureaucratie, inefficiënties en minder wendbaarheid.
3.4.2 Kostenstijging
Groei brengt vaak aanzienlijke kosten met zich mee, zoals investeringen in nieuwe infrastructuur, personeel, technologie en marketing. Als je deze kosten niet goed kunt beheren of de verwachte omzetgroei uitblijft, kan de financiële gezondheid van je kantoor onder druk komen te staan. Bovendien kunnen de kosten sneller stijgen dan de inkomsten, wat de winstmarges verkleint.
3.4.3 Kwaliteitsverlies
fout
klant- tevredenheid
Ondernemingen die snel groeien, hebben soms moeite om de kwaliteit van hun producten of diensten op peil te houden. De druk om snel aan de vraag te voldoen kan leiden tot fouten in de dienstverlening. Tijdens een snelle groei kan het ook moeilijk zijn om gefocust te blijven op de kernactiviteiten en strategie. Dit kan op den duur ten koste gaan van de effectiviteit en de resultaten van de groei-inspanningen. Dit kan uiteindelijk de klanttevredenheid en de reputatie van het kantoor schaden.
3.4.4 Personeelsuitdagingen
werkdruk
Bedrijfsgroei betekent vaak dat je kantoor extra personeel moet aantrekken. Dit kan lastig zijn, vooral nu er sprake is van een krappe arbeidsmarkt. Je loopt dan ook het risico dat nieuw talent niet goed past binnen je bedrijf of dat bestaande werknemers de werkdruk niet meer aankunnen en overbelast raken. Hoge werkdruk en minder persoonlijke aandacht kunnen leiden tot verloop onder het personeel. In hoofdstuk 4 lees je hoe je dit kunt aanpakken.
Als een bedrijf groeit, neemt ook het aantal werknemers toe, wat het moeilijker maakt om de oorspronkelijke waarden en normen te behouden. De bedrijfscultuur kan verwateren, wat invloed heeft op de motivatie en loyaliteit.
Leiderschapstijl
managementvaardigheden
Naarmate bedrijven groeien, verandert ook de rol van de leiding. In een klein bedrijf is de leiding vaak direct betrokken bij de dagelijkse werkzaamheden, terwijl bij grotere bedrijven meer afstand nodig is en leidinggevenden zich richten op strategische beslissingen. Leidinggevenden moeten dus leren om te vertrouwen op hun team en aan hen de ruimte geven om zelfstandig beslissingen te nemen. Dit vereist een andere leiderschapsstijl en managementvaardigheden. Dit vraagt ook om een investering in tijd en geld.
Het is de taak van het management om verandermanagement toe te passen, waarbij de managers hun team meenemen in het proces, communicatie openhouden en zorgen voor betrokkenheid bij de veranderingen.
3.4.5 Klantbeheer
Groeit jouw kantoor te snel, dan kan het lastig zijn om dezelfde aandacht aan klanten te besteden als kleinere kantoren. Klanten kunnen het gevoel krijgen dat ze niet langer een prioriteit zijn, wat kan leiden tot dalende klanttevredenheid en loyaliteit. Dit effect is vooral merkbaar bij ondernemingen die sterk afhankelijk zijn van persoonlijke relaties.
3.4.6 Cashflowproblemen
liquiditeit
alternatieve financiering
Groeiende ondernemingen moeten vaak investeren in nieuwe markten of uitbreidingsprojecten, wat aanzienlijke cashflowproblemen kan veroorzaken. Zonder goede liquiditeit en financiële planning kan je kantoor in de problemen komen, zeker als inkomsten later binnenkomen dan verwacht of de vraag plotseling afneemt. Bij cashflowproblemen is de zoektocht naar externe of alternatieve financiering een mogelijkheid. Ook factoring is een manier om snel aan werkkapitaal te komen. Je draagt je facturen over aan een factoringmaatschappij en je kantoor krijgt in korte tijd geld van nog onbetaalde facturen en hoeft geen extra schulden aan te gaan. Het is sowieso belangrijk om grip te houden op het debiteurenbeheer. Kijk op rendement.nl/fadossier voor tips.
3.4.7 Concurrentiedruk
Als een onderneming groeit en haar marktaandeel vergroot, trekt dit vaak de aandacht van concurrenten. Die kunnen reageren door agressiever te worden in hun prijsstelling, productontwikkeling of marketing.
3.4.8 Externe risico’s
regelgeving
Grotere ondernemingen zijn vaak actiever in meerdere markten en sectoren. Hierdoor worden ze blootgesteld aan een groter aantal externe risico’s, zoals economische schommelingen en veranderingen in regelgeving. Deze risico’s kunnen de bedrijfsvoering bemoeilijken en onverwachte kosten met zich meebrengen.