U bent hier

1. Een kennismaking: wie is de preventiemedewerker?

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier Arbo Rendement
Publicatiedatum: oktober 2018

Iedere organisatie is verplicht om een preventiemedewerker aan te stellen. Waar een directeur van een kleine organisatie (tot 25 werknemers) zelf nog de honneurs waar kan nemen, zal een grotere organisatie zelfs meerdere preventiemedewerkers nodig hebben. Maar wat doet de preventiemedewerker dat de wetgever hem zo belangrijk vindt? En over welke vaardigheden moet hij beschikken?

onmisbaar

Samen met interne en externe arbodeskundigen werkt de preventiemedewerker aan een gezonde en veilige werkplek binnen uw organisatie. Een onmisbare werknemer, maar gek genoeg bestaat de functie nog niet zo lang.

In 2005 werd de de Arbowet gewijzigd en moesten organisaties ruimte maken voor de preventiemedewerker. Het Europees Hof van Justitie tikte Nederland op de vingers: de werkgever moet niet alleen samenwerken met een externe deskundige van een arbodienst, maar juist eerst een eigen medewerker aanstellen om zich te laten bijstaan bij de preventietaken...
Nu de preventiemedewerker zo nadrukkelijk in de wet wordt genoemd, is het de vraag hoe u invulling moet geven aan de functie. Preventiemedewerkers zijn er in ‘alle soorten en maten’. Sommige zijn fulltime aangesteld, anderen voor een bepaald aantal uren per week. De een is specialistisch opgeleid als veiligheidskundige, de ander is totaal niet...
Bijvoorbeeld voor het opstellen van de RI&E en het uitvoeren van het plan van aanpak (of medewerking verlenen aan een externe partij die RI&E opstelt) heeft u bepaalde vaardigheden nodig. Om die en andere wettelijke preventietaken goed uit te voeren, moet u over de volgende competenties beschikken: kennis en inzicht hebben in...
Geen preventiemedewerker wordt met dezelfde problemen en risico’s geconfronteerd, want geen organisatie is hetzelfde. Daarom is ‘het zorg-op-maatprincipe’ van toepassing. Niet alleen deskundigheid, ervaring en uitrusting van de preventiemedewerker wordt vastgelegd, ook hoe de preventiemedewerker de opgedragen taken uitoefent en zijn positie binnen...
Wat levert aandacht voor veiligheid, gezondheid en welzijn een bedrijf nu op? Allereerst is het een kostenbesparing. Uit Europees onderzoek blijkt dat elke geïnvesteerde euro in arbo € 2,20 oplevert. Dat maakt het makkelijker om een goed preventiebeleid bij de werkgever onder de aandacht te brengen. Maar geld alleen mag niet de doorslaggevende...
Een preventiemedewerker moet op meerdere fronten te werk gaan. Hij is zowel uitvoerend (operationeel), als beleidsmatig (tactisch of zelfs strategisch) actief. De preventiemedewerker licht een organisatie door om risico’s bloot te leggen, de mogelijke gevolgen daarvan te benoemen en die risico’s vervolgens weg te nemen. Om al die taken naar...