U bent hier

3. De taak van de preventiemedewerker

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier Arbo Rendement
Publicatiedatum: oktober 2018

Uw werkgever heeft u aangewezen als preventiemedewerker. Maar wat bent u dan eigenlijk en wat moet u doen? Dat zijn hele logische vragen. Uiteraard verschillen de risico’s per organisatie en dus per preventiemedewerker. Maar de wet en uitwerkingen daarvan bieden u een duidelijk kader waarin u actief bent. Daarnaast is het goed om te weten wat uw positie is binnen de organisatie: als preventiemedewerker heeft u bijvoorbeeld ontslagbescherming!

werkgever als preventiemedewerker

Als een organisatie meer dan 25 werknemers heeft, wijst de werkgever een preventiemedewerker aan. Met minder dan 25 werknemers mag de werkgever zelf de preventietaken waarnemen. Zoals voor de preventiemedewerker deskundigheid geldt, is dat ook van toepassing op de werkgever. De praktijk leert dat ook in kleinere organisaties, met minder dan 25 werknemers, de taak van de preventiemedewerker bij een medewerker wordt neergelegd.

Het aantal van 25 werknemers gaat niet om fte’s maar om aantallen personen, dus ook de part-timers, uitzendkrachten en stagiairs tellen mee.

Er zijn wel randvoorwaarden voor het goed kunnen uitvoeren van de taken ( volgens artikel 13 van de Arbowet): de preventiemedewerker moet voldoende tijd krijgen voor een goede uitvoering van de taak. De site inPreventie.nl heeft voor een indicatie van de tijdsbesteding een quickscan ontwikkeld. Ook moet de preventiemedewerker beschikken over...
In artikel 13 van de Arbowet staan enkele wettelijke verplichtingen waar de werkgever aan moet voldoen en waarbij hij moet zorgen voor deskundige ondersteuning oftewel een of meer preventiemedewerkers. De drie in de wet vastgelegde taken van een preventiemedewerker zijn: het opstellen en uitvoeren van de risico-inventarisatie en –evaluatie (RI...
Artikel 13 van de Arbowet spreekt niet letterlijk over een preventiemedewerker, maar het laten bijstaan door één of meerdere deskundige werknemers. De term preventiemedewerker wordt alleen genoemd in de toelichting bij de wetswijziging. De Arbowet kent in het geheel niet de titel van arbocoördinator, dat is wat bedrijven er zelf van gemaakt hebben...
Veiligheid, gezondheid en werkplezier zijn omvattende inhoudelijke thema’s. Het is onmogelijk om van al die gebieden alles af te weten. Wat is nu bepalend voor de deskundigheidseisen? Kijk dan eerst eens naar de volgende thema’s: de bedrijfsomstandigheden en de organisatie van de arbeid; het aantal werknemers en de complexiteit van de organisatie...