U bent hier

2. Privacy op de werkvloer

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: maart 2017

Als er één onderwerp de gemoederen flink bezighoudt, is het wel privacy. Dat is niet vreemd; op het moment dat gevoelige gegevens in verkeerde handen vallen, zijn de rapen gaar. Voorkomen is altijd beter dan genezen. Ook als manager krijgt u volop te maken met privacy. Niet alleen uw eigen privacy, maar ook die van werknemers, klanten en leveranciers.

meldplicht datalekken

Het recht op privacy speelt een belangrijke rol op de werkvloer. Niet in de minste plaats vanwege de meldplicht datalekken, waar u meer over kunt lezen in hoofdstuk 3. Maar er spelen ook andere privacyzaken op de werkvloer die u raken.

Uit de rechtspraak blijkt dat werknemers een ‘redelijk niveau’ van privacy mogen verwachten. In normale omstandigheden gaat privacy boven het bedrijfsbelang.

Het is anno 2017 niet moeilijk om in de gaten te houden waar uw medewerkers zich mee bezighouden op een werkdag. Het internetverkeer is tenslotte eenvoudig te monitoren, e-mail kan worden gescand en websitebezoeken kunnen worden geanalyseerd. Maar dat de mogelijkheid bestaat, wil niet zeggen dat u zomaar mág monitoren. U moet rekening houden met...
Misschien vraagt u op de bedrijfswebsite wel aan uw zakelijke afnemers of bezoekers om zich te registreren. Dit is bijvoorbeeld zinvol met het oog op een online-aankoop, offerteaanvraag of andere vraag of verzoek. Online registratie is dus een moment bij uitstek om persoonsgegevens te vragen en te verwerken. De verwerking vindt plaats doordat de...