U bent hier

4. Financiële administratie

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: maart 2017

Uw functie heeft ook raakvlakken met de financiële wereld. Zo zult u misschien bepaalde rapportages moeten aanleveren die invloed hebben op de jaarrekening of die nodig zijn voor de aangifte loonheffingen. Of die nodig zijn voor interne sturing. Ook kunt u te maken krijgen met e-factureren. Welke zaken spelen er allemaal op financieel vlak, waar u vanaf moet weten?

salarissen

Op financieel gebied gebeurt er veel. Bent u geen manager van een financiële afdeling, dan heeft u toch hier en daar met geldzaken te maken, al zijn het alleen maar de salarissen. Over sommige zaken hoeft u slechts een beetje kennis te hebben, maar er zijn ook regels waar u goed van op de hoogte hoort te zijn.

Eén van de ontwikkelingen op financieel gebied is dat er voor het beheer van de debiteuren meer en meer gebruik wordt gemaakt van automatisering. Het correcte beheer van openstaande vorderingen is voor organisaties een belangrijk aandachtspunt. Feitelijk begint het zogenoemde creditmanagement al voordat een relatie een klant is. Uit de praktijk...
Digitaal factureren is al bijna niet meer weg te denken uit het zakenleven. De gemakkelijkste wijze om e-facturen naar uw klanten te sturen, is een e-mail waarin de factuur in pdf-formaat als bijlage is toegevoegd. Beveiligen Een andere vorm is het versturen van een document dat de verzender – ter beveiliging – met een wachtwoord versleutelt. De...
Ieder jaar deponeert uw werkgever de jaarrekening bij de Kamer van Koophandel (KvK). Die mag uw organisatie sinds kort niet meer op papier inleveren. Als u de jaarrekening digitaal gaat inleveren, moet u zich wel voorbereid hebben. 3x deponeren tot en met 2015 U kunt de jaarrekening tot en met boekjaar 2015 op drie manieren deponeren: Via de...
Uw organisatie kan korting krijgen op de te betalen loonheffingen als er werknemers met een afstand tot de arbeidsmarkt bij u (komen) werken. Premiekorting en vrijstellingen zijn mogelijk voor oudere, jongere en arbeidsgehandicapte werknemers. Met ingang van 2018 worden de premiekortingen – die in mindering komen op de af te dragen premies...
4.5.3 Premiekorting jongere werknemers Om de jeugdwerkloosheid tegen te gaan, heeft uw organisatie een paar jaar premiekorting kunnen krijgen voor het aannemen van jonge werknemers die vóór indiensttreding aantoonbaar een WW-uitkering of uitkering op grond van de Participatiewet ontvingen. Deze regeling geldt niet meer voor nieuwe gevallen, maar...
Omdat innovatieve organisaties bijdragen aan de groei van Nederland, stimuleert de overheid innovatie met fiscale maatregelen. Eén van die maatregelen is de Wet bevordering speur- en ontwikkelingswerk (WBSO). De WBSO zorgt ervoor dat uw organisatie korting kan krijgen op de via de loonaangifte af te dragen loonbelasting/premie volksverzekeringen...
Als manager heeft u binnen uw organisatie een centrale positie. U zit regelmatig met uw medewerkers aan tafel, maar ook met de directie. Bij al dit soort gelegenheden krijgt u te maken met rapportages. Dat zullen niet altijd financiële verslagen zijn, maar ook bijvoorbeeld de rapportage van de stand van zaken van een lopend project. Rekenschap Aan...