U bent hier

1. Werkdruk: ook uw zaak!

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: maart 2017

Ruim één derde van het werkgerelateerde ziekte­verzuim wordt veroorzaakt door werkstress. In veel gevallen is werkdruk de boosdoener. Hoewel werkstress tot gezondheidsklachten en verzuim kan leiden, blijkt uit controles van Inspectie SZW dat de meeste organisaties geen beleid hebben om werkdruk aan te pakken. Als leidinggevende speelt u niettemin een belangrijke rol bij het herkennen en aanpakken van werkdruk.

tijdsdruk

Drukte op het werk kent iedereen wel. Veeleisende klanten, krappe deadlines en zieke collega’s kunnen ervoor zorgen dat er onder tijdsdruk veel werk moet worden verzet. Drukte op het werk is echter niet hetzelfde als werkdruk. En wat de ene werknemer ervaart als ‘veel te druk’ vindt de andere werknemer misschien ‘best te doen’.

Klachten

psychische klachten

Werknemers die te lang onder hoge druk moeten werken, kunnen allerlei fysieke en psychische klachten krijgen, zoals spanningshoofdpijn, overbelasting of – in het uiterste geval – een burn-out. Langdurig verzuim kan uw organisatie ook nog eens veel geld kosten. Alle reden dus om werkdruk serieus te nemen.

Iemand die het druk heeft op het werk, hoeft niet meteen last te hebben van werkdruk. Een beetje gezonde spanning kan zelfs tot betere prestaties leiden. Zolang een werknemer de drukte aankan en zijn werk er niet onder lijdt, is er weinig reden tot zorg. Het wordt een ander verhaal als een werknemer door alle drukte overbelast raakt, fouten maakt...
Vaak leidt een combinatie van factoren tot werkdruk. De mogelijke oorzaken zijn grofweg te herleiden naar drie niveaus: organisatiegebonden factoren; werkgebonden factoren; persoonsgebonden factoren. 1.2.1 Organisatiegebonden factoren De organisatiecultuur kan veel invloed hebben op de werkdruk die werknemers ervaren. Een organisatie die...
Om werkstress te herkennen, moet u alert zijn op veranderingen in de gezondheid van werknemers, zowel op fysiek als psychisch vlak. Ook aan de gemoedstoestand en het ­gedrag valt veel af te lezen. Als een werknemer bijvoorbeeld steeds sneller zijn geduld verliest, veel slechtere kwaliteit levert dan u van hem gewend bent of deadlines niet meer...
Beleid tegen te hoge werkdruk ontwikkelt u op basis van de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) (zie hierna). In de RI&E beschrijft u in welke situaties werknemers te maken kunnen krijgen met langdurige hoge werkdruk. Inspectie SZW kan uiteindelijk een bestuurlijke boete opleggen als na een controle en ondanks herhaalde...