U bent hier

8. Plannen en organiseren

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: maart 2017

Het is in de zakelijke wereld steeds belangrijker om met zo min mogelijk tijd en middelen zo veel mogelijk werk te verzetten. Het is daardoor zowel voor leidinggevenden als voor medewerkers van belang om zo ­efficiënt als kan te werken. Dat betekent: efficiënt vergaderen, een goede dagindeling, slim samenwerken, en de juiste persoonlijke vaardigheden inzetten.

werkplanning

Efficiënt werken betekent in de praktijk dat u goed moet plannen en organiseren. Daarom zijn plannen en organiseren onmisbare vaardigheden voor u als manager. U zorgt voor een goede en haalbare werkplanning en controleert of het werk volgens plan wordt uitgevoerd, zowel in tijd als wat betreft het beschikbare budget. U controleert vervolgens en stuurt bij.

  • Hoe verlopen de werkzaamheden van medewerkers?
  • Is de kwaliteit in orde?
  • Zijn de gestelde kwaliteitseisen behaald?

Projectplanning vraagt om creativiteit

Projectplanning is een vak apart. Dit komt vooral omdat het bij projecten vaak gaat om nieuwe werkzaamheden en werkprocessen met een beperkt budget en een beperkte tijd. Met andere woorden: u kunt niet leunen op eerdere ervaringen, maar u zet samen met een projectteam iets nieuws neer. Dat is een enorme uitdaging, maar vraagt ook veel van uw eigen creativiteit.

Bij plannen en organiseren komt managementinformatie handig van pas. Dit is informatie over processen en producten. Veel van deze informatie wordt door computers geleverd. Andere informatie wordt geleverd door werknemers, bijvoorbeeld door iedere week een rapportage aan te leveren met de belangrijkste resultaten van de afgelopen week. Delegeren...
Tijdgebrek heeft verschillende oorzaken. De hoeveelheid werk is nu eenmaal groot en u werkt onder druk. Of u bent afhankelijk van anderen en hun planning, waar soms op het laatste moment mee geschoven wordt. Het is dus belangrijk om de juiste keuzes te maken als het om besteding van uw tijd gaat. Mentaliteitsverandering Voordat u zich stort op een...
Als u met uw team werkzaamheden tot een goed einde wilt brengen, ontkomt u niet aan samenwerken. Als manager staat u hierbij voor een dubbele opdracht. Allereerst moet u natuurlijk zélf goed samenwerken met de werknemers in uw team. Maar u heeft ook de taak om collega’s optimaal te laten samenwerken. In geen van beide gevallen is succes...