U bent hier

4. Een effectieve website

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier Office Rendement
Publicatiedatum: april 2016

De meeste mensen zijn erg ongeduldig op internet: ze willen meteen vinden wat ze zoeken, anders klikken ze door. Uw website moet het bezoekers daarom zo gemakkelijk mogelijk maken. De eerste indruk is heel belangrijk! Een zoekplaatje wekt alleen maar ergernis op en dat is het laatste wat u wilt, zeker als mensen zich bij uw organisatie melden met een klacht. Investeer dus in een aantrekkelijke en gebruiksvriendelijke site.

visitekaartje

rendement

Een website is meer dan een digitaal visitekaartje. U wilt waarschijnlijk informatie geven, bezoekers trekken, producten of diensten verkopen of een combinatie daarvan. Als u meer rendement uit de website van uw organisatie wilt halen, is het belangrijk om de doelstelling van de site zo concreet mogelijk te formuleren, bijvoorbeeld: ‘het verhogen van de omzet van product X door het aanboren van een nieuwe doelgroep Y in de regio Z via internet. Dit moet resulteren in een omzetverhoging van € 400.000 per jaar’ of: ‘het aantal brochure- of offerteaanvragen verdubbelen dat via de website binnenkomt’.

Met zulke doelstellingen als voorbeeld kunt u aan de slag. Hoe zorgt u nu voor een effectieve website? Een website is effectief als deze aan de volgende voorwaarde voldoet: De website trekt (de juiste) bezoekers. De website is toegankelijk voor iedereen. Bezoekers weten de weg te vinden. De website ziet er aantrekkelijk uit. 4.1.1 Bezoekers Eén...
Formulieren zijn een belangrijk instrument in de zakelijke communicatie, bijvoorbeeld voor het opvragen van informatie, het aanmelden voor een cursus of het indienen van een klacht. Het digitale formulier rukt op, al is het papieren formulier nog lang niet verdwenen. Voor uw organisatie heeft een digitaal formulier onder meer als voordeel dat de...