U bent hier

1. Zakelijk communiceren

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier Office Rendement
Publicatiedatum: april 2016

Uw organisatie is professioneel en gedreven. Dat zult u beamen. Maar weet de buitenwereld dat ook? Kwaliteit betaalt zich uit, maar alleen als het een podium krijgt. Bovendien bepaalt niet alleen uw boodschap, maar ook de manier waarop u die boodschap brengt, het succes van uw organisatie. Daarom moet u stilstaan bij de manier waarop u communiceert en nagaan of dit overeenkomt met wat u wilt uitstralen.

boodschap

U communiceert de hele dag door: mondeling, op papier of digitaal. Daarbij gaat het niet alleen om wat u zegt, maar ook om hoe u het zegt en de manier waarop dat overkomt. De uitstraling en het beeld dat mensen van uw organisatie krijgen, is namelijk minstens zo belangrijk als de feitelijke boodschap. In een persoonlijk gesprek moet u bijvoorbeeld letten op uw houding, mimiek en gebaren. Maar ook de toon van uw e-mails en het uiterlijk van uw website kunnen bijdragen aan een positief beeld van uw organisatie.

Als u uw zakelijke communicatie onder de loep wilt nemen, ga dan niet lukraak uw klantcommunicatie, website of huisstijl aanpassen. Zonder goed plan is dat zonde van het geld en de energie. Verstandiger is het om een ‘nulmeting’ uit te voeren. Bepaal eerst op basis van uw kernwaarden en missie hoe u wilt overkomen op de buitenwereld. Kijk...
Wat u feitelijk zegt, telt maar voor 7% mee in de ogen van uw gesprekspartner. Veel meer invloed heeft non-verbaal gedrag: houding, mimiek, gebaren, kleding, uitstraling en het oogcontact dat u maakt. Hieraan ontleent de ander zo’n 58% van de betekenis van uw boodschap. De overige 35% hangt af van uw stemgebruik. Denk hierbij aan intonatie,...
Zakelijke communicatie ging lange tijd vooral per brief. Daarna kwamen telefoon en fax en later volgden e-mail, sms, Facebook, Skype en WhatsApp. Wat al die tijd is gebleven, is het persoonlijke gesprek. Kortom, u heeft tegenwoordig enorm veel keuze in de communicatiemiddelen die u voor uw organisatie kunt gebruiken. Tegelijkertijd kunt u niet...
De technische mogelijkheden om op afstand met elkaar te communiceren en samen te werken, zijn de laatste jaren alleen maar uitgebreid. Het maakt thuiswerken of op een flexplek werken een stuk gemakkelijker. Een conference call om de details van een projectplan te bespreken, via Whatsapp een koopovereenkomst sluiten of via Skype een paar bestanden...