U bent hier

Onderneming & Administratie
Crowdfunding7. Uw project slim onder de aandacht brengen7.8 Planning

7.8 Planning

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: april 2019

Een crowdfundingcampagne neemt een relatief korte tijd in beslag. De optimale campagne duurt zoals eerder gezegd gemiddeld zestig dagen. Daar gaan nog één tot twee maanden voorbereiding aan vooraf.

7.8.1 Vóór de lancering

voorstel

website

De één tot twee maanden voor het startschot van de campagne staan in het teken van:

  • het projectvoorstel aanscherpen;
  • een marketingplan met communicatiestrategie opstellen;
  • communicatieboodschappen en -middelen ontwikkelen;
  • accounts aanmaken op de verschillende (sociale) media, zoals Twitter en Facebook;
  • eventueel de eigen website bouwen en daarop het betaalsysteem testen.

Fasen

kanalen

Bij het selecteren van promotiemiddelen en de voorbereiding is het belangrijk om de promotie uit te werken in fasen en daarbij steeds een andere (extra) groep te benaderen. In één keer, bijvoorbeeld op de dag van de lancering, een hoop informatie via diverse kanalen de wereld insturen en iedereen benaderen, heeft vaak geen gewenst effect.

ambassadeur

Crowdfunding werkt het beste met ambassadeurs en daarmee moet u in de promotie al rekening houden. Begin de promotie bij een kleine groep intimi waar u tijd en energie in stopt om hen naast investeren ook te ontwikkelen als ambassadeurs van de campagne. Met ambassadeurs spreidt een campagne zich uit over allerlei personen die via via gehoord hebben van de campagne en graag willen helpen.

Met een gefaseerde opbouw stap voor stap kunt u informatie testen, controleren op fouten en feedback ontvangen. Fouten die u in het begin maakt bij een kleine groep betrokkenen heeft dan ook geen direct grote gevolgen.

7.8.2 Eerste dag

bellen

Op de eerste dag van de campagne benadert u de mensen die het dichtst bij u staan: de crowd-familie (zie paragraaf 7.4.1). Zorg voor een persoonlijke insteek en toon. Dit kunt u via Facebook doen, door een e-mail te versturen of misschien zelfs door te bellen. Dat hangt helemaal af van de relatie die u met iemand heeft.

Controle

spelfouten

Zorg ervoor dat uw marketingafdeling het bericht voor Facebook en de mailing klaar heeft staan, gecontroleerd op spelfouten en grammatica. Het bericht moet zo opgesteld zijn dat mensen het – makkelijk zonder allerlei extra toelichting – kunnen doorsturen naar hun eigen netwerk.

Het is cruciaal dat mensen uw bericht kunnen delen. Zorg daarom waar mogelijk voor eenvoudige manieren om dat te doen. Dit gaat bijvoorbeeld heel gemakkelijk via sociale media.

Stuur iedereen die zich als investeerder aan uw project verbindt ook direct een dankbericht. Dergelijke kleine momenten van aandacht versterken de verbinding met uw onderneming en het project.

7.8.3 Eerste week

Na de ‘familie’ is het tijd de andere persoonlijke relaties om uw project heen te benaderen. Ook deze boodschap kan dus heel persoonlijk van toon en inhoud zijn. Spreek mensen direct aan.

Aanzetten tot actie

uitleg

doneren

Activeer mensen door hen op te roepen deze boodschap verder te verspreiden aan hun persoonlijk netwerk, met eenzelfde oproep en uitleg als u aan de directe ontvanger heeft gedaan. Leg bijvoorbeeld uit wat het doel van uw project is en maak mensen deelgenoot door ze erop te wijzen dat ze er onderdeel van kunnen uitmaken door te investeren of doneren. Ook hier geldt weer dat een filmpje, een Facebook- of LinkedIn-bericht middelen zijn die hierbij horen.

Feedback helpt u verder

Vraag mensen om feedback op uw pitch om deze nog verder aan te scherpen en de laatste puntjes op de i te zetten.

Activeer de mensen die het meest betrokken zijn bij het project met bijvoorbeeld een digitale nieuwsbrief of een eerste, kort promotiefilmpje op bijvoorbeeld Facebook.

Community

Zo brengt u het delen van uw project op gang en legt u de basis voor de community. In deze fase moet ook de database met contactgegevens, ingedeeld naar doelgroep en relatietype gereed gemaakt worden. Zorg dat al uw contacten up-to-date zijn op het moment dat u start.

Medeverantwoordelijk

Het mooie van crowdfunding is dat mensen zich onderdeel van uw project gaan voelen. Het medeverantwoordelijk zijn maakt dat mensen ook eerder het project met anderen willen delen. Het is goed dit gevoel warm te houden en te voeden door steeds weer updates te sturen tijdens de hele looptijd van de campagne.

7.8.4 Na enkele weken

crowd-vaders

Na enkele weken is het moment aangebroken om uw netwerk in de breedste zin te benaderen. Na contacten als familie en persoonlijke relaties zijn dit dus de mensen om het project heen, de vermogende ‘crowd-vaders’, zakelijke relaties uit uw branche en de eerdere genoemde verbinders.

Aanpassen

overlap

Uw marketingafdeling zal de communicatie op deze doelgroep moeten aanpassen. Ook al benadert u een bredere groep, met overlap in de meest betrokken doelgroepen waar u al contact mee heeft, zorg wel dat de boodschappen persoonlijk blijven. Zorg voor uitingen met specifieke oproepen, zoals op maat gemaakte promotiefilmpjes.

Blijf actief sturen op het activeren en warm maken van mensen. Weersta de verleiding om achterover te leunen als u denkt dat de campagne wel goed loopt.

7.8.5 Na een maand

onbekenden

In de praktijk blijkt dat u halverwege de campagne ook ongeveer de helft van het doelbedrag binnen heeft. Nu u op de helft bent, kunt u ook onbekenden – het grote publiek – gaan benaderen.

resultaten

Op het moment dat u iets kunt laten zien, zoals een bepaald aantal mensen dat zich heeft verbonden en het bedrag dat u heeft opgehaald, trekt u ook makkelijker mensen die niet bekend zijn met uw project over de streep. U kunt hun laten zien dat uw project kan slagen.

Het juiste mediamoment

Halverwege de campagne, als u de eerste resultaten kunt laten zien, is het moment gekomen om mediacontacten in te schakelen. Stel een persbericht op en stuur dit uit naar regionale media zoals huis-aan-huisbladen, regionale kranten, lokale nieuwssites en radiostations. Mail uw bericht persoonlijk aan uw contacten bij betreffende media. Zo voorkomt u dat uw bericht ongeopend in de prullenmand verdwijnt of bij de junkmail terechtkomt.

7.8.6 Na zestig dagen

afhandeling

Aan het einde van de campagne, na ongeveer twee maanden, brengt u iedereen op de hoogte van de ontwikkelingen: of u het gestelde bedrag heeft opgehaald, de afhandeling van de beloningen en hoe u nu verder gaat. Vergeet niet iedereen hartelijk te bedanken.

Als het u toch niet gelukt is het streefbedrag binnen te halen, kunt u mensen vertellen wat de volgende stappen zijn om uw project te realiseren. Noem ook de deadline voor de oplevering.

Feestje

evenement

Het behalen van het doelbedrag is een goed moment voor het beleggen van een evenement om dit feestelijk te vieren. Nodig alle mensen uit die aan het project hebben bijgedragen. Denk ook aan de pers: dit is een uitstekend moment voor publiciteit!