U bent hier

6. Ongevallen voorkomen

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: april 2014

Ongelukken voorkomen is beter dan aansprakelijk gesteld worden. Het geld van een schadevergoeding had u dan beter in de preventie van arbeidsongevallen kunnen steken. Want hoe klein het ongeval ook, het kost uw organisatie altijd geld. Maar hoe pakt u preventie aan? Daarvoor staan u diverse handige hulpmiddelen ter beschikking. Vraag daarbij ook gerust hulp aan deskundige medewerkers in uw organisatie, zoals de preventiemedewerker of de arbodeskundige.

inschatten

Arbeidsongevallen kunnen verschrikkelijke gevolgen hebben. Uw organisatie moet er dus alles aan doen om ongevallen te voorkomen. Dit is ook verplicht, zoals u in hoofdstuk 3 heeft kunnen lezen. Maar voordat u ook maar één maatregel neemt, moet u eerst de risico’s goed inschatten. De Arbowet schrijft daarbij voor hoe u die risico’s vervolgens aanpakt.

Het is onmogelijk om de juiste risicobeperkende maatregelen te nemen als u niet precies weet welke risico’s uw medewerkers lopen. Kent u de situatie op de werkvloer niet goed genoeg, dan weet u ook niet welke risico’s medewerkers 
lopen en waar de kans het grootste is dat er arbeidsongevallen voorkomen. Daarom is de risicoanalyse zo’n cruciaal...
Een risicoanalyse is meer dan een lijstje maken met mogelijke risico’s na een rondgang door uw afdeling. Wilt u zeker weten dat u niets heeft gemist, dan is het van belang dat u de juiste risicoanalyse(s) uitvoert. Er zijn drie niveaus waarop u dit kunt doen: strategisch niveau; tactisch niveau; operationeel niveau. Wilt u uw afdeling helemaal...
Als u precies zicht heeft op de risico’s die de diverse medewerkers lopen in uw organisatie, kunt u gaan kijken met welke preventieve maatregelen u de risico’s het beste kunt wegnemen of anders beperken. U bent wettelijk verplicht hierbij uit te gaan van de zogenoemde arbeidshygiënische strategie. 6.3.1 Strategie De arbeidshygiënische strategie...
U hoeft oplossingen niet altijd zelf te bedenken. Is er voor uw branche een arbocatalogus, dan is het de moeite waard om die door te nemen. Hierin vindt u mogelijk oplossingen voor de arbeidsrisico’s in uw organisatie. Een arbocatalogus is namelijk een oplossingenboek om de arbeidsrisico’s in een bepaalde branche of sector te voorkomen of te...
In de houtverwerkingsbranche hebben de sociale partners het risico van houtstof opgenomen in de arbocatalogus. Ze willen niet alleen het gevaar van een stofexplosie aanpakken, maar ook de gezondheidsrisico’s die ontstaan als medewerkers de houtstof inademen. Zoals de wet voorschrijft, volgen de sociale partners bij het oplossen of beperken van...
In de metaalbranche hebben de sociale partners zogenoemde ‘verbeterchecks’ ontwikkeld. Deze checklists zijn bedoeld voor de machines waarmee de meeste ongevallen gebeuren en machines die veel gebruikt worden. 
Door het invullen van deze verbeterchecks weet u – maar ook de medewerker die de machine bedient – welke onderdelen van de machine niet in...
De arbocatalogus ‘Met plezier werken in de drogisterij’ biedt zowel voor de medewerker als voor de leidinggevende tips en maatregelen om in de drogisterij agressie en geweld tegen te gaan en om werkplezier te vergroten. Ook andere branches die agressie en geweld willen tegengaan of ervoor willen zorgen dat medewerkers met plezier aan het werk zijn...
U kunt de risico’s tot in de puntjes analyseren en vele maatregelen nemen om ze tegen te gaan. Maar u kunt nooit helemaal in uw eentje zorgen voor veilige werkomstandigheden. Daar hoeft u ook helemaal niet naar te streven. Het is juist de bedoeling dat maatregelen en oplossingen om veilig te werken ook worden gedragen binnen uw team. Dit betekent...