U bent hier

5. Procedure

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: april 2014

Heeft een ongeval plaatsgevonden en heeft daarbij een medewerker of iemand anders schade opgelopen, dan kan uw organisatie aansprakelijk worden gesteld. Dat gaat volgens een bepaalde procedure. In die procedure bekijkt de rechter of u zich aan de arboregels heeft gehouden en of u aan uw zorgplicht heeft voldaan. Overigens kunt u in sommige gevallen ook een medewerker aansprakelijk stellen voor schade die is ontstaan tijdens werktijd. Maar u moet dan wel met sterke bewijzen komen.

fouten

snoeren

Wordt uw organisatie aansprakelijk gesteld voor schade, dan kunt u denken aan schade of letsels die een medewerker tijdens zijn werk toebrengt aan personen of goederen. De werkgever wordt dan aansprakelijk gesteld voor fouten van medewerkers. Denk hierbij aan een systeembeheerder die een beeldscherm kapot laat vallen. Maar uw organisatie kan natuurlijk ook aansprakelijk worden gesteld voor arbeids­ongevallen. Hierbij kunt u denken aan een systeembeheerder die struikelt over snoeren en een hersenschudding oploopt. Ook kan uw organisatie aansprakelijk worden gesteld voor schade die voortvloeit uit een beroepsziekte.

Voor al deze fouten, bedrijfsongevallen en beroepsziekten kan de werkgever aansprakelijk zijn. Uw organisatie loopt dus risico om een schadevergoeding of zelfs smartengeld te moeten betalen.

Een werkgever kan dus op verschillende gronden aansprakelijk zijn. Als iemand uw organisatie daadwerkelijk aansprakelijk stelt, is het van groot belang om te weten op grond waarvan. Dat is stap één. Want is dat niet duidelijk, dan kan uw organisatie zich sowieso niet goed verdedigen. Hieronder leest u nog eens kort wat de gronden precies inhouden...
Als een medewerker uw organisatie aansprakelijk stelt voor bijvoorbeeld de schade die hij heeft geleden door een bedrijfsongeval, zult u waarschijnlijk eerst een brief ontvangen waarin de medewerker dit meedeelt. Hoe vervelend het ook is voor een medewerker dat hij slachtoffer is geworden van een arbeidsongeval, erken niet direct aansprakelijkheid...
Een medewerker of een andere partij kan uw organisatie pas met succes aansprakelijk stellen als de bewijslast voor de betreffende aansprakelijkheid rond is. Uw organisatie moet dus proberen aan te tonen dat niet aan de eisen van aansprakelijkheid is voldaan. 
Om hier goed zicht op te krijgen, moet u onderscheid maken tussen aansprakelijkheid voor...
In het kort komt het er eigenlijk op neer dat uw organisatie in ieder geval kan proberen te bewijzen dat de medewerker het bewijs voor aansprakelijkheid van de werkgever niet kan leveren. Het gaat dan om de eisen zoals u die in de vorige paragraaf heeft kunnen lezen. Voor wat betreft een arbeidsongeval of beroepsziekte komt daar nog de...
Het aantonen van schuld bij de medewerker heeft niet zo veel zin. Uw organisatie kan dan namelijk gewoon aansprakelijk zijn. Toch kunt u de medewerker aansprakelijk stellen voor fouten bij de uitoefening van zijn werk. Er moet dan wel sprake zijn van opzet of bewuste roekeloosheid. Kunt u dat bij een arbeidsongeval of beroepsziekte aantonen, dan...
Zoals u hiervoor heeft kunnen lezen, is het in veel gevallen niet meteen duidelijk wie waarvoor aansprakelijk is. Niet alleen in deze gevallen, maar ook in andere is het verstandig om de mogelijkheid van schikking te onderzoeken. Een gang naar de rechtbank kan altijd nog. Bovendien levert een rechtszaak vaak veel imagoschade op. En dat kost ook...
Misschien lukt het niet om een schikking met de medewerker te treffen. Of bent u niet tot een schikking bereid. In zo’n geval is een juridische procedure niet te voorkomen. Stelt de rechter uw organisatie aansprakelijk en veroordeelt hij u tot het betalen van schadevergoeding, dan kunt u altijd nog in hoger beroep gaan. Houd er rekening mee dat...