U bent hier

8. Wat is de toekomst van assessments?

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: november 2023

De mogelijkheden die artificial intelligence (AI) biedt voor assessments lijken eindeloos, maar brengen ook belangrijke overwegingen met zich mee. Tegelijkertijd winnen andere innovatieve benaderingen, zoals virtual reality, neuroimaging en gamification, aan terrein in de wereld van assessments. Wat staat u in de toekomst te wachten op het gebied van assessments?

voordelen

De opkomst van internet en AI heeft een ongekende impact op onze maatschappij en zeker ook op assessments. AI biedt veel voordelen voor assessments, zoals het verminderen van bias en het versterken van de besluitvorming van werkgevers. Zorg er echter ook voor dat u de schaduwzijden van AI voor assessments niet over het hoofd ziet. Wat voor invloed gaat AI op assessments hebben?

Er zijn twee soorten AI te onderscheiden: voorspellende AI en generatieve AI. Generatieve AI is gericht op het creëren van nieuwe inhoud, zoals tekst, beelden of andere media, die niet eerder bestond. Generatieve AI is in staat deze inhoud te produceren op basis van de opdracht en gegevens die de AI ontvangt, bijvoorbeeld van u als HR-professional...
Voorspellende AI is gericht op het voorspellen van toekomstige gebeurtenissen of uitkomsten op basis van historische gegevens en patronen. Voorspellende AI vormt de ruggengraat van een grote hoeveelheid softwaretoepassingen, zoals stem- en gezichtsherkenning om bijvoorbeeld emoties en stressniveaus van personen te meten. Het analyseert de data en...
Ook generatieve AI heeft verschillende voordelen te bieden bij assessments. Bijvoorbeeld door met een AI-systeem in real time nieuwe en unieke vragen te genereren. Zo krijgt elke kandidaat een nooit eerder getoonde set vragen te zien. Als kandidaten vooraf niet kunnen weten welke vragen zij voorgelegd gaan krijgen, is frauderen bij een...
Kandidaten vullen assessments steeds vaker online in. De COVID-pandemie heeft die ontwikkeling sterk versneld. Door online assessments hoeven kandidaten niet meer te reizen en kunnen ze het assessment op een eigen gekozen plek en tijdstip maken. Zoals besproken in hoofdstuk 4, kleeft er tegelijkertijd een groot nadeel aan online assessments in de...
Gamification is niets nieuws, maar ziet u wel steeds vaker terug in assessments om ze leuker te maken. Gamification past elementen en principes uit de wereld van games toe op situaties die normaal gesproken niets met gamen te maken hebben. Denk aan het behalen van scores of badges, maar ook aan competities met ranglijsten. 8.5.1 Vormen van...
Enkele assessmentbureaus zijn al aan het experimenteren met virtual reality (VR). De kandidaat waant zich in een hele andere wereld, wat leidt tot meer betrokkenheid. Een ander voordeel is dat VR praktijksituaties op de werkvloer reëler weet te simuleren. Het gebruik van VR bij assessments is veelbelovend, maar staat nog in de kinderschoenen...