U bent hier

4. Het ­beoordelingsgesprek nieuwe stijl

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: juni 2019

U wilt een goed beeld hebben van het functioneren van de medewerkers. Halen ze hun doelstellingen, zitten ze wel op de juiste plek in uw organisatie en hebben ze de potentie om door te groeien? De jaarlijkse beoordelingsgesprekken zijn het aangewezen moment om terug te blikken en daarover te oordelen. Deze inzichtelijke gesprekken zijn de laatste jaren van vorm veranderd met de komst van het nieuwe beoordelen.

afrekenen

In het functioneringsgesprek heeft u met de medewerker afspraken gemaakt om hem zo optimaal mogelijk te laten functioneren. Dit deed u zonder oordeel. In het beoordelingsgesprek rekent u de medewerker wél af op zijn prestaties en verbindt daaraan consequenties. Over mogelijke vervolgacties leest u meer in hoofdstuk 6.

Beoordelingsgesprekken geven u inzicht in de ontwikkeling en het arbeidsgedrag van uw hele team of afdeling. Het geeft u houvast om eventueel bij te sturen. Ook kan het aanleiding zijn om uw teambeleid te wijzigen. Medewerkers ervaren beoordelingsgesprekken eveneens als inzichtelijk. Ze krijgen duidelijke feedback en antwoord op de vraag of hun...
Doorgaans beoordelen leidinggevenden medewerkers met behulp van de traditionele gesprekkencyclus die bestaat uit een plannings-, voortgangs- en beoordelingsgesprek. Het beoordelingsgesprek dient ter controle om vast te stellen of de in het planningsgesprek geformuleerde doelstellingen zijn gerealiseerd. Het voortgangsgesprek is een tussentijdse...
Of u nu wel of niet het nieuwe beoordelen toepast, door competenties op te nemen in de beoordeling van uw medewerkers kunt u hun prestaties concreet in kaart brengen. Het biedt u de mogelijkheid om uw medewerkers heel precies te vertellen wat ze aan vaardigheden nodig hebben om hun functie goed te kunnen vervullen en welke vaardigheden ze zich nog...
Een beoordelingsgesprek moet u altijd met de grootst mogelijke zorgvuldigheid voeren. Bij een positieve of neutrale eindconclusie is er weinig aan de hand. U heeft dan meestal een prettig gesprek. Dat is anders bij een negatieve beoordeling; die moet u vanzelfsprekend op een verantwoorde manier overbrengen. Het is essentieel dat de medewerker niet...
Beoordelingsgesprekken vergen een goede voorbereiding. U bent op de hoogte van de taken van de medewerker en hoe hij die moet vervullen en voor de medewerker moet het duidelijk zijn op grond waarvan de beoordeling plaatsvindt en wat de verwachtingen zijn. Schiet u hierin tekort, dan kan dat schadelijk zijn voor uw organisatie en voor uw medewerker...