U bent hier

3. Alles over het ­functioneringsgesprek

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: juni 2019

Of het nu formeel of informeel is, met een functioneringsgesprek kunt u aansturen op goed functionerende, gemotiveerde medewerkers. Tijdens zo’n gesprek kan uw medewerker zijn ei kwijt en bekijkt u samen of alles nog in lijn loopt met de persoonlijke doelstellingen. Zo niet, dan kunt u meteen bespreken wat er moet veranderen en op welke manier. Regelmatig in gesprek gaan met uw medewerkers over hun voortgang en prestaties draagt bij aan hun ontwikkeling en de doelen van de organisatie.

Een functioneringsgesprek heeft een ander karakter dan een beoordelingsgesprek. In een functioneringsgesprek is er sprake van tweerichtingsverkeer: u en de medewerker zijn gelijkwaardige gesprekspartners.

In het functioneringsgesprek is er veel ruimte voor de medewerker om zijn verhaal te doen. Hierdoor ontvangt u nuttige informatie, want u krijgt een goed beeld van wat er leeft binnen uw team. Eventuele problemen kunt u zo in de kiem smoren. Waardering Voor uw medewerkers is het vaak erg prettig dat ze de gelegenheid krijgen om te vertellen over...
Een functioneringsgesprek is een open, gelijkwaardig gesprek tussen u en de medewerker. Alles in het gesprek staat in het teken van het verbeteren van zijn functioneren. Het gesprek is daarom gericht op de toekomst. Het verleden komt logischerwijs wel aan bod, maar alleen als middel om het functioneren te bespreken. U geeft geen oordeel over de...
Voordat u een afspraak maakt voor een functioneringsgesprek, moet u de richtlijnen of regels binnen uw organisatie voor dit soort gesprekken op een rijtje zetten. Denk aan de frequentie, het gebruik van formulieren of vragenlijsten en het vastleggen van gemaakte afspraken. Richtlijnen over het functioneringsgesprek kunnen ook vastgelegd zijn in de...
Het functioneringsgesprek bestaat doorgaans uit de volgende onderdelen die hierna worden toegelicht: opening; inleiding; visie van de medewerker; uw visie; bespreking van de visie van de medewerker; bespreking van uw visie; afronding. Het is uw taak te zorgen dat het gesprek goed verloopt en dat uw medewerker de ruimte krijgt zijn mening te geven...
Om een goed functioneringsgesprek mogelijk te maken, is een sfeer van veiligheid, openheid en vertrouwen erg belangrijk. Zorg er daarom voor dat het gesprek in een rustige omgeving plaatsvindt, zodat anderen u niet kunnen storen, en stel de medewerker op zijn gemak. Wees tijdens het gesprek niet bang voor emoties van de medewerker en ga ze dus...
Na het gesprek is het verstandig meteen een verslag te maken. Hierin vermeldt u de gemaakte afspraken. Het is nuttig om ook een evaluatie van het gesprek in het verslag op te nemen. Daarvoor kunt u zich de volgende vragen stellen: Waren de ingebrachte agendapunten zinvol? Heeft de gevolgde procedure tot tevredenheid geleid? Bent u allebei tevreden...