U bent hier

1. Het nut van gesprekken over functioneren

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: juni 2019

U gaat goed om met de medewerkers in uw team. De lijnen zijn kort en u heeft regelmatig (informeel) overleg. Toch is het raadzaam om daarnaast regelmatig officiële beoordelings- en functioneringsgesprekken te plannen. Zo komt u erachter wat er leeft onder uw medewerkers, waar zij tegenaan lopen in hun werk en waar hun ambities liggen.

doelstelling

Functionerings -en beoordelingsgesprekken bieden duidelijkheid aan uzelf en de werknemers wat betreft verwachtingen en doelstellingen. Iedereen doet daar zijn voordeel mee: de medewerker, u als manager, de HR-medewerker en uw organisatie als geheel.

Voor u als manager heeft het regelmatig houden van gesprekken naast de beoordelings- en functioneringsgesprekken enkele concrete voordelen: Door de gesprekken weet u wat er leeft onder uw medewerkers en kunt u hun motivatie peilen. U kunt de gesprekken gebruiken om concrete afspraken te maken over taken, doelen en benodigde vaardigheden. Op basis...
U kunt met medewerkers verschillende soorten gesprekken voeren met elk een verschillende functie. In het kader van de beoordelingscyclus zijn er twee gesprekstypen te onderscheiden: Het functioneringsgesprek: dit gesprekstype gaat vooral over werkbeleving en groeikansen. In deze gesprekken kan de medewerker zelf richting geven aan zijn...
U zult naast het formele functionerings- en beoordelingsgesprek andere gesprekken voeren met uw medewerkers die indirect ook bijdragen aan het verbeteren van hun functioneren en het versterken van hun kwaliteiten (zie ook het kader op pagina 13). Soms hebben deze gesprekken geen vrolijke insteek, omdat de medewerker niet naar behoren functioneert...
Het is verstandig om duidelijke afspraken te maken over officiële gesprekken. Dit kan zowel binnen uw organisatie als op een hoger niveau. Voor de continuïteit is het bijvoorbeeld slim dat uw organisatie in het arbeidscontract al enkele concrete zaken vastlegt rond de beoordelingscyclus en belonen. Zowel u als de medewerker kunnen dan op deze...