U bent hier

2. Onmisbare vaardigheden voor een goed gesprek

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: juni 2019

Of u met een gesprek het vooraf gestelde doel behaalt, hangt in sterke mate af van uw eigen gespreksvaardigheden. Bekruipt u na afloop van een beoordelings- of functioneringsgesprek wel eens het gevoel dat u geen heldere, eerlijke antwoorden heeft gekregen op uw vragen? Of blijkt enige tijd later dat de medewerker de plank volledig misslaat, omdat hij u niet begrepen heeft? Dan is het tijd om uw technieken bij te schaven.

sfeer

toelichten

Kaarslicht en een goed glas wijn zijn enigszins overdreven, maar bij het voeren van een beoordelings- en functioneringsgesprek is de door u gecreëerde sfeer niet onbelangrijk. Medewerkers zijn immers vaak nerveus voor dergelijke gesprekken. U doet er daarom goed aan de medewerker eerst op adem te laten komen. Dit kunt u bereiken door bijvoorbeeld niet meteen tot de kern van de zaak te komen, maar eerst het doel en de procedure van het gesprek toe te lichten. De medewerker heeft dan even de tijd om tot rust te komen en krijgt een kader geschetst waarbinnen het gesprek zal plaatsvinden. Voor het voeren van een vruchtbaar gesprek zijn ook goede gespreksvaardigheden onmisbaar.

Geen goed gesprek zonder een luisterend oor. Vanzelfsprekend, denkt u? Dan behoort u tot de kleine groep gelukkigen die van nature goed kunnen luisteren. Voor de meesten onder ons is luisteren namelijk een vaardigheid die voor verbetering vatbaar is. Als gevolg van tijdsdruk verlopen gesprekken vaak gejaagd. Als u de medewerker daarentegen het...
Hoe goed u ook luistert, hiermee alleen bent u er nog niet. Het komt er ook op aan tijdens het gesprek de ‘goede’ vragen te stellen, zodat u de juiste informatie boven water krijgt. 2.2.1 Type vragen Globaal zijn er vier soorten vragen te onderscheiden: Open vragen, zoals: Wat bevalt je aan je nieuwe functie? Wat zou je graag willen veranderen aan...
Een belangrijk onderdeel van elk gesprek is feedback geven. U geeft immers kritiek op iemands functioneren. Niemand vindt het prettig om dat te horen, maar strooien met loftuitingen is ook ongeloofwaardig. Probeer hierin evenwicht te vinden. Om de medewerker tijdens het gesprek op zijn gemak te stellen, kunt u wel beginnen met een compliment. 2.3...
In dialoog gaan met uw medewerker is meer dan praten en luisteren alleen. Non-verbaal communiceert u namelijk eveneens. Dit geldt ook voor de medewerker. Vat daarom niet alleen samen wat hij zegt door goed te luisteren, maar let ook op de manier waarop hij beweegt en kijkt. Lichaamstaal bepaalt namelijk ruim driekwart van de communicatie tussen...
Als u of de medewerker een probleem aankaart, is het niet raadzaam meteen zelf een oplossing voor de kwestie aan te dragen. Het levert meer op als u de medewerker zelf naar oplossingen laat zoeken. Suggesties van uw kant zijn daarbij natuurlijk wel welkom. Vervolgens kunt u samen een besluit nemen en afspraken maken. Afsluiting Deze afspraken kunt...