2. Onmisbare vaardigheden voor een goed gesprek
Of u met een gesprek het vooraf gestelde doel behaalt, hangt in sterke mate af van uw eigen gespreksvaardigheden. Bekruipt u na afloop van een beoordelings- of functioneringsgesprek wel eens het gevoel dat u geen heldere, eerlijke antwoorden heeft gekregen op uw vragen? Of blijkt enige tijd later dat de medewerker de plank volledig misslaat, omdat hij u niet begrepen heeft? Dan is het tijd om uw technieken bij te schaven.
sfeer
toelichten
Kaarslicht en een goed glas wijn zijn enigszins overdreven, maar bij het voeren van een beoordelings- en functioneringsgesprek is de door u gecreëerde sfeer niet onbelangrijk. Medewerkers zijn immers vaak nerveus voor dergelijke gesprekken. U doet er daarom goed aan de medewerker eerst op adem te laten komen. Dit kunt u bereiken door bijvoorbeeld niet meteen tot de kern van de zaak te komen, maar eerst het doel en de procedure van het gesprek toe te lichten. De medewerker heeft dan even de tijd om tot rust te komen en krijgt een kader geschetst waarbinnen het gesprek zal plaatsvinden. Voor het voeren van een vruchtbaar gesprek zijn ook goede gespreksvaardigheden onmisbaar.