U bent hier

10. Evalueer uw pitch of presentatie

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: maart 2020

Na het geven van elke pitch of presentatie is het verstandig om deze te evalueren. Ook als u dezelfde pitch of presentatie al eerder voor een nieuwe groep hebt gegeven of als u een nieuwe pitch of presentatie voor een bekende groep collega’s of potentiële klanten hebt gegeven. Een evaluatie geeft u nieuwe inzichten en informatie over uzelf en uw doelgroep. U vergroot hiermee uw succeskans voor uw volgende pitch of presentatie.

voordeel

Veel mensen slaan het onderdeel evalueren over. Evalueren kost tijd, kan confronterend zijn en vaak is de gedachte: dat zal wel niets nieuws opleveren. Haak niet af om deze redenen. Evalueer op een goede manier en doe uw voordeel met de resultaten.

In principe kunt u na elke presentatie, pitch of handeling die u heeft uitgevoerd, evalueren. Het gaat er bij evalueren om dat u vanuit een ander perspectief naar uzelf leert kijken. Kijk naar uzelf alsof u de acties van een ander aan het evalueren bent. Dit geeft u nieuwe inzichten over en verbeterpunten voor uzelf. Bij evalueren legt u uw actie(...
Om niet in de valkuil te stappen van te lief of te streng zijn voor uzelf, doet u er goed aan om de volgende regels in gedachten te houden. Bevindingen noteren Misschien is een pitch of het geven van een presentatie voor u aan de orde van de dag, misschien komt het nauwelijks voor. Wat uw situatie ook is, schrijf achteraf altijd een kort verslagje...
Evalueren kunt u doen aan de hand van de Kop-Romp-Staartmethode. Meer hierover las u in hoofdstuk 5. Door de stappen uit deze methode te volgen, evalueert u gemakkelijk en efficiënt. Voor elk punt gelden de volgende zaken. Noteer voor uzelf bij elk punt zowel een tip als een pluspunt. Schrijf daarbij ook het ‘waarom’ op, zodat u dit achteraf...
Evalueer niet alleen de inhoud van uw presentatie, maar ook uzelf als spreker. Probeer uzelf eens door de ogen van het publiek te bekijken. Hoe stond u op het podium of in de vergaderzaal en hoe kwam u over als spreker? Dit slaat niet op een specifiek onderdeel, maar juist op uw hele presentatie. U evalueert met behulp van de E.C.H.T.-methode...
Heeft u tijdens uw presentatie weerstand gevoeld of die ook echt vanuit het publiek gekregen? Het is goed mogelijk dat u weerstand slechts heeft gevoeld. Het is dan interessant om dit gevoel te ontleden, zodat u dit de volgende keer kunt voorkomen. Waren toehoorders daadwerkelijk kritisch of lieten zij hun ongenoegen blijken, dan is het verstandig...
U stelt zichzelf voorafgaand aan een presentatie één of meerdere doelen. U geeft de presentatie tenslotte niet zomaar. Stel dat u een presentatie geeft over de manier waarop bedrijfshulpverlening (bhv) is georganiseerd binnen uw organisatie. Het aantal bedrijfshulpverleners is het laatste jaar teruggelopen en u bent op zoek naar nieuwe bhv’ers...