U bent hier

5. Aan de slag met uw presentatie

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: maart 2020

Het is belangrijk dat u uitzoekt wie er aanwezig zijn bij uw presentatie. Daarnaast moet u goed op een rijtje hebben wie uw doelgroep is en met welk doel u de presentatie geeft. Heeft u die zaken helder voor ogen, dan kunt u starten met de inhoud van uw presentatie. Volg de stappen uit dit hoofdstuk, zodat u geen essentiële onderdelen vergeet.

samenstelling

Verdiep u vooraf altijd in uw publiek. Dit geldt voor elke presentatie die u nu of in de toekomst gaat geven. Waarom? Het publiek verandert elke keer van samenstelling, waardoor ook de behoefte van de aanwezigen verandert. Het is tenslotte de bedoeling dat u het hele publiek voorziet van waardevolle informatie.

Dankzij een goede analyse vooraf kunt u werken aan de band tussen u en het publiek. Uw toehoorders krijgen hierdoor informatie waar ze echt iets aan hebben.

Geeft u bijvoorbeeld als manager een presentatie aan de werknemers van een andere organisatie? Dan kent u uw toehoorders hoogstwaarschijnlijk niet. Toch willen de aanwezigen worden gehoord, gezien en begrepen door u. Ze willen het gevoel hebben alsof u ze persoonlijk kent, alsof u bekend bent met de problemen waar zij tegenaan lopen op de...
Aan de hand van de antwoorden op de vragen hierna kunt u de volgende stappen gerichter maken. Hoe beter u het publiek kent, hoe beter u de gehele presentatie om hen kunt laten draaien. Kunt u een aantal vragen niet beantwoorden? Geen probleem: u kunt ze stellen aan de organisatie op locatie. Bijkomend voordeel: door deze vragen te stellen, laat u...
Over welk inhoudelijk onderwerp wilt u het publiek informeren? Waar heeft het publiek het meeste aan of over welk onderwerp geeft u namens uw organisatie een presentatie? Het is verstandig om het onderwerp zo dicht mogelijk bij de behoefte van de doelgroep te houden. Zo krijgt u de beste aansluiting en blijft uw verhaal het beste hangen bij uw...
Bij elke presentatie die u geeft, doet u er goed aan om vooraf een boodschap te formuleren. Vervolgens staat uw inhoud volledig in het teken van het overbrengen van uw boodschap. Wat wilt u aan alle aanwezigen in één zin vertellen? Als uw presentatie puur gaat om de verkoop van uw product(en), dan kan uw boodschap net dat zetje extra geven...
Voordat u kunt beginnen met de inhoud van uw presentatie is er nog één essentieel onderdeel dat uw aandacht verdient, namelijk de organisatie rondom uw presentatie. Sprekers vergeten vaak navraag te doen, terwijl dit juist weerstand tussen u en de organisatie op de locatie kan voorkomen. Hoe lang mag de presentatie minimaal en maximaal duren?...
Vanzelfsprekend wilt u dat het publiek aan uw lippen hangt tijdens uw presentatie. Dit bereikt u met de zogeheten Kop-Romp-Staartmethode. Deze methode bestaat uit drie onderdelen die ieder ook weer zijn onderverdeeld. Hiermee maakt u stapsgewijs een succesvolle presentatie. Het gebruik van de methode kent een aantal voordelen. Voordeel 1:...
Om anderen te overtuigen van uw idee, moet u uw argumenten bij wijze van spreken aanbieden op een presenteerblaadje. Zeker als het gaat om meerdere of ingewikkelde argumenten, is het belangrijk om goed na te denken over de argumentatiestructuur. Een helder gestructureerd betoog heeft een veel grotere overtuigingskracht dan een onsamenhangend en...