U bent hier

8. Hulpmiddelen

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: maart 2020

Tijdens een presentatie kan een plaatje, grafiek of stuk tekst verhelderend werken voor uw publiek. U heeft wat betreft visuele hulpmiddelen voldoende keuze. U kunt bijvoorbeeld een presentatie maken met een visueel programma als Prezi of PowerPoint. Ook kunt u kiezen voor een hulpmiddel waar u tijdens uw presentatie spontaan iets op kunt schrijven, zoals een flip-over of een whiteboard. Over deze vier hulpmiddelen leest u meer in dit hoofdstuk.

waarom

Voordat u bepaalt welk hulpmiddel u inzet, is het goed om erbij stil te staan dat ze een afleidende factor in uw presentatie of pitch kunnen zijn. Vraag uzelf daarom af waarom u uw verhaal wilt ondersteunen met een afbeelding, tekst of grafiek. Als u kiest voor een hulpmiddel, zorg er dan voor dat u goed voorbereid bent en dat uw hulpmiddel klaar is voor gebruik bij aanvang van uw presentatie of pitch.

De inzet van een visueel hulpmiddel helpt uw publiek om de inhoud beter te onthouden. U brengt namelijk twee zintuigen samen: gehoor en zicht. Voorzie uw gesproken boodschap van bijvoorbeeld grafieken of cijfers.

De meeste mensen die voor het eerst een presentatie geven, willen een hulpmiddel inzetten ‘omdat iedereen dat doet’. Vraag uzelf af wat een hulpmiddel kan toevoegen aan uw presentatie en hoe het geheel er dan uit komt te zien. Denk erover na hoe u het hulpmiddel het beste kunt inzetten, zodat het vóór u gaat werken in plaats van tegen u. Dit heeft...
Een powerpointpresentatie kan uw verhaal versterken, omdat u de toehoorders zowel visueel als auditief prikkelt. Bijna op elke zakelijke computer is het programma PowerPoint geïnstalleerd. Naast PowerPoint kunt u ook Prezi inzetten: een programma waarmee u een dynamische presentatie creëert. De presentatie bestaat niet uit verschillende pagina’s,...
Geeft u een presentatie aan een kleine groep en wilt u gebruikmaken van een bord om punten op te schrijven of om grafieken op te tekenen? U kunt dan voor een flip-over of een whiteboard kiezen. Beide hebben hetzelfde doel: het publiek voorzien van beeld. U doet dit op een authentieke manier die uw presentatie persoonlijker maakt. U kunt op elk...