9. Nazorg na uw pitch of presentatie
Of u nu een presentatie heeft gegeven tijdens een vergadering met collega’s of bij een andere organisatie, het is altijd goed om nazorg te verrichten. De juiste nazorg zorgt er namelijk voor dat uw publiek u beter onthoudt. Ook maakt u uw boodschap waardevoller, omdat u de aanwezigen de kans geeft om de inhoud op een nieuwe manier op te slaan. Tot slot vergroot u met nazorg de kans dat uw publiek daadwerkelijk uw boodschap opvolgt of uw product of dienst aanschaft.
totaalplaatje
Als u ervoor kiest om bewust achteraf contact te maken met de aanwezigen, is het verstandig om dezelfde kwaliteit te leveren. Het gaat om het totaalplaatje en u doet dit niet ‘omdat het erbij hoort’. Sterker nog: door slechte nazorg te leveren, doet u uw eigen presentatie te kort.
Om te voorkomen dat de nazorg een negatief effect heeft op uw presentatie, is het goed om uzelf de vraag te stellen: wat wilt u met deze nazorg bereiken? Heeft het een toegevoegde waarde? Meer over het bereiken van uw doel leest u in hoofdstuk 3.