U bent hier

9. Nazorg na uw pitch of presentatie

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: maart 2020

Of u nu een presentatie heeft gegeven tijdens een vergadering met collega’s of bij een andere organisatie, het is altijd goed om nazorg te verrichten. De juiste nazorg zorgt er namelijk voor dat uw publiek u beter onthoudt. Ook maakt u uw boodschap waardevoller, omdat u de aanwezigen de kans geeft om de inhoud op een nieuwe manier op te slaan. Tot slot vergroot u met nazorg de kans dat uw publiek daadwerkelijk uw boodschap opvolgt of uw product of dienst aanschaft.

totaalplaatje

Als u ervoor kiest om bewust achteraf contact te maken met de aanwezigen, is het verstandig om dezelfde kwaliteit te leveren. Het gaat om het totaalplaatje en u doet dit niet ‘omdat het erbij hoort’. Sterker nog: door slechte nazorg te leveren, doet u uw eigen presentatie te kort.

Om te voorkomen dat de nazorg een negatief effect heeft op uw presentatie, is het goed om uzelf de vraag te stellen: wat wilt u met deze nazorg bereiken? Heeft het een toegevoegde waarde? Meer over het bereiken van uw doel leest u in hoofdstuk 3.

In 2018 verving de Europese Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) de Nederlandse Wet bescherming persoonsgegevens (WBP). Met deze nieuwe privacywetgeving in het achterhoofd doet u er goed aan om op de ‘juiste’ manier aan contactgegevens te komen. Informatie op de juiste manier vergaren Stel, u geeft een presentatie op een...
Wilt u uw publiek na de presentatie een naslagwerk aanbieden? Denk dan vanuit het publiek en niet vanuit uzelf. Waar heeft het publiek de meeste behoefte aan? Het antwoord helpt u om het juiste naslagwerk te kiezen. Powerpointpresentatie Geeft u een powerpointpresentatie? Deze kunt u na afloop doorsturen via e-mail. Deel dit al tijdens uw...