U bent hier

4. Aan de slag met uw pitch

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: maart 2020

Denk goed na over wat u met uw pitch wilt bereiken. Wilt u informeren of wilt u anderen tot actie aanzetten? Een pitch moet kort en krachtig zijn en bovenal te begrijpen zijn voor uw luisteraars. Om te voorkomen dat een ander u niet goed genoeg begrijpt, kunt u uw verhaal formuleren aan de hand van het pitchstappenplan. Hierdoor vergeet u geen belangrijke elementen en maakt u uw pitch publieksvriendelijk.

stappenplan

In de vorige hoofdstukken las u al over de doelgroepanalyse en het bepalen van uw doel. Hieronder leest u nog even kort wat ze inhouden, zodat het stappenplan compleet is. Maak de pitch aan de hand van dit stappenplan, zodat u geen cruciale onderdelen vergeet. Stel de pitch stap voor stap op, zodat er een logische structuur in zit. Zo is de volgorde helder en kunt u uw verhaal makkelijk onthouden. Bijkomend voordeel is dat het voor de luisteraar prettig is om een verhaal te volgen waar een duidelijke structuur in zit.

Kunt u de pitch na het opstellen herhalen? Als u keer op keer moeite heeft om uw verhaal te vertellen, kan het publiek dit ook niet aan derden navertellen. Hierdoor heeft uw pitch niet de impact waarop u hoopt.

Voor wie gaat u pitchen? Welke personen zijn verder aanwezig tijdens uw pitch? Welke personen moeten zich aangesproken voelen? Voor welke bewuste doelgroep presenteert u uw pitch? Het is essentieel dat u deze vragen zo goed mogelijk beantwoordt. U heeft de informatie nodig om een goede pitch te kunnen formuleren. Meer hierover leest u in hoofdstuk...
Voordat u uw pitch opstelt, moet u nadenken over wat u ermee wilt bereiken. Of sterker nog: wat wilt u bij uw doelgroep bereiken dankzij deze pitch? U wilt bijvoorbeeld interessante contacten leggen, een idee presenteren of een product onder de aandacht brengen. Door uw doel vooraf helder te formuleren, kunt u de pitch gerichter maken voor de...
Voordat u met de inhoud aan de slag gaat, is het goed om de boodschap te koppelen aan uw doel. Zo weet u waar u naartoe wilt werken. De boodschap zal alle losse onderdelen met elkaar verbinden, zodat de pitch één geheel wordt. Wat wilt u echt vertellen aan de luisteraar? Formuleer de boodschap in één zin. Dit zijn ook de woorden waarmee u de pitch...
Stel uzelf kort en bondig voor. Met deze introductie leert de luisteraar wie u bent en wat voor werk u doet. Wie u bent, is vrij eenvoudig te vertellen. U begint met uw naam. Deel altijd uw voor- en achternaam. Dit maakt u toegankelijker en maakt de stap naar een informeler contact mogelijk. Dat laatste is een belangrijke reden waarom u zowel uw...
Nadat u uw naam heeft genoemd, vertelt u – als u de pitch tenminste niet binnen uw eigen organisatie houdt – waar u werkt en wat voor functie u daar vervult. Wees duidelijk over de inhoud van uw functie De meest voorkomende fout bij de introductie is dat u vertelt wat u voor werk doet maar dat de luisteraar geen idee heeft wat uw functie inhoudt...
Bij stap 1 heeft u de doelgroep omschreven die u wilt aanspreken tijdens de pitch. Hoe kunt u deze groep met één naam benoemen? Welke groep helpt u binnen uw organisatie? Het kan bijvoorbeeld zijn dat u: andere organisaties helpt op een specifieke afdeling, zoals de klantenservice. Laat deze werknemers zich dan meteen door u aangesproken voelen...
Wat is datgene waarmee u uw doelgroep verder helpt? Wat zijn de problemen waarmee zij worstelen? Probeer dit tot in de kern te benoemen, want hierdoor maakt u voor uw doelgroep concreet waar hun probleem zit. Dit kan leiden tot de bewustwording dat er werk aan de winkel is voor hen. Ze voelen zich eindelijk gehoord en begrepen, omdat er iemand is...
Wat is datgene waar uw doelgroep naar snakt? Welke oplossing hebben zij nodig om van het probleem af te raken? Wat kunt u voor de doelgroep betekenen en in welke vorm? Ziekteverzuim uitsplitsen en werknemers peilen Ziekteverzuim aanpakken is lastiger dan u misschien in eerste instantie denkt. De vastgelegde ziekmeldingen binnen uw organisatie...
Bij paragraaf 4.3 heeft u in één zin een boodschap geformuleerd, waardoor u de luisteraars heeft gemotiveerd om tot actie over te gaan. Deze formulering wordt de afsluiter van uw pitch. Zo eindigt u krachtig. De laatste woorden van uw pitch zijn de woorden die uw publiek het beste onthoudt. Doe er uw voordeel mee en maak die laatste woorden zo...