6.1 Maak een koopprofiel
koopprofiel
structuur
Een bedrijfsoverdracht is zowel voor de koper als de verkoper een zakelijk en emotioneel proces dat je niet zomaar even doet. Er moet eerst heel veel financieel, fiscaal en juridisch geregeld worden. Denk je dus aan een bedrijfsovername, maak dan om te beginnen een koopprofiel. Daarin beschrijf je wat voor bedrijf je wil overnemen. Stel jezelf in ieder geval de volgende vragen:
- Wil je een klein of groot bedrijf overnemen?
- In welke regio is het kantoor actief?
- Wat voor sfeer heerst er binnen het bedrijf?
- Wat is de juridische en fiscale structuur van het bedrijf?
- Wat voor positie heeft het bedrijf in de markt?
- Wat is de omzet en wat zijn de kosten?
- Hoeveel klanten en werknemers heeft het kantoor?
- Is het kantoor aangesloten bij een brancheverenging?
- Hoeveel geld heb je beschikbaar voor de overname?
Zoektocht
netwerk
branche- organisaties
overname-adviseur
De meeste bedrijfsovernames vinden plaats via het eigen netwerk. Begin dus met je eigen zakelijke en privé netwerk en geef aan dat je op zoek bent naar een onderneming ter overname. Daarnaast kun je zoeken via de bank en brancheorganisaties. Er zijn ook verschillende databanken en overnamesites. Kijk bijvoorbeeld op de website van de Beroepsorganisatie voor Specialisten in Bedrijfsoverdracht (bobb.nl). Overweeg ook het plaatsen van een advertentie in een vakblad. Je kunt ook gewoon andere kantoren benaderen die geïnteresseerd zouden kunnen zijn. Een overnameadviseur kan je helpen om contact te zoeken met de verkoper.
Een andere mogelijkheid is een overname van een bedrijf binnen de familie. Een nadeel hiervan kan zijn dat er sneller emoties bij komen kijken. Maak dus goede afspraken, zodat jullie band na de overname goed blijft.