U bent hier

Onderneming & Personeel
Stages en leerbanen 6. Vastleggen van afspraken6.3 Werkervaringsplek

6.3 Werkervaringsplek

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: september 2025

leeraspect

Sommige organisaties bieden werkervaringsplekken aan (zie paragraaf 1.3). Als hierbij het leeraspect niet centraal staat, kan er juridisch gezien sprake zijn van een arbeidsovereenkomst. De werknemer kan in dat geval – afhankelijk van de omstandigheden – aanspraak maken op onder meer het wettelijk minimumloon (zie voor alle risico’s hoofdstuk 8). Het onderscheid tussen ‘echt’ werk en werkervaringsplek wordt bepaald door het leeraspect.

Van een stage is sprake als een werknemer activiteiten verricht waarbij het leren centraal staat. Iemand kan ook stage lopen zonder dat hij een opleiding volgt bij een onderwijsinstelling. In dat geval is er sprake van een werkervaringsplek.

Stagiair

werknemer

De werkzaamheden van een stagiair op een werkervaringsplek zijn dus ook wezenlijk anders dan die van een ‘gewone’ werknemer. De activiteiten van een gewone werknemer zijn productief: ze zijn gericht op het behalen van omzet, het maken van winst, het bereiken van doelen enzovoorts. Een werkervaringsplek richt zich bij uitstek op leren en ontwikkelen, en niet op werken.

Arbeidsovereenkomst

boete

Als een stagiair zonder onderwijsinstelling vindt dat hij eigenlijk werknemer is en onderbetaald wordt voor een werkervaringsplek, kan hij zelf een klacht indienen bij de Nederlandse Arbeidsinspectie. De Arbeidsinspectie start dan een onderzoek. Betaalt een organisatie geen minimumloon, terwijl er juridisch sprake is van een arbeidsovereenkomst, dan kan de Arbeidsinspectie een boete opleggen. Daarnaast kan de stagiair een zaak starten. Ook bij een werkervaringsplek is het dus verstandig om het leeraspect te benadrukken.

Opleidingsplan

aanvang

Bij een werkervaringsplek kan dit bijvoorbeeld door middel van een opleidingsplan en door een mentor aan te wijzen die de stagiair begeleidt. Het opleidingsplan vermeldt wat de stagiair bij aanvang kan, wat hij over een bepaalde periode moet kunnen, hoe hij de benodigde kennis en competenties kan verwerven en hoe dit na afloop wordt beoordeeld. Overigens bepalen uiteindelijk de feitelijke omstandigheden of er sprake is van een werkervaringsplek of echt werk.