3. Op zoek naar stagiairs
Na de voorbereidingen volgt de zoektocht naar stagiairs. Stagiairs zijn via diverse ‘kanalen’ te vinden, maar een organisatie moet ook ervoor zorgen dat potentiële stagiairs zelf de weg naar de beschikbare stageplek(ken) vinden. De aanpak en regels kunnen verschillen per geval, niet elke stagiair is immers hetzelfde. Zo kunnen er ook stagiairs zijn met een afstand tot de arbeidsmarkt. En ze moeten allemaal eerlijk behandeld worden.
plaatsen
netwerk
Organisaties kunnen stagiairs of BBL-studenten (laten) werven via diverse stagebureaus en -platforms, zoals stagemarkt.nl, stageplaza.nl, integrand.nl en magnet.me. Het plaatsen van de stageplek op of via één van deze kanalen maakt het voor de student makkelijker om de stage te vinden. En de organisatie hoeft dan mogelijk niet verder zelf op zoek te gaan naar een stagiair. Dit scheelt veel tijd voor organisaties die regelmatig op zoek zijn naar stagiairs en weinig tijd hebben voor werving. Ook hebben de verschillende kanalen vaak een breed netwerk van onderwijsinstellingen en studenten, wat de kans op een goede match vergroot.
Nadelen
aanbod
Er kleven ook nadelen aan het inschakelen van een stagebureau of -platform: er kunnen bemiddelingskosten of kosten voor vacatureplaatsing in rekening gebracht worden, en het aanbod van studenten kan beperkt zijn tot bepaalde studierichtingen of onderwijsinstellingen. Daarnaast is het belangrijk om te letten op de betrouwbaarheid van de stagewebsite en transparantie in de werkwijze.
Het kan voor organisaties ook heel nuttig zijn om contact op te nemen met de stagecoördinator van een regionale onderwijsinstelling met opleidingen die aansluiten bij de branche. Vaak staan opleidingsinstituten te springen om een goed stageadres voor hun studenten.