U bent hier

Onderneming & Personeel
Stages en leerbanen 3. Op zoek naar stagiairs3.1 Zelf op zoek naar stagiairs

3.1 Zelf op zoek naar stagiairs

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: september 2025

vacaturesite

Om stagiairs te werven kan een organisatie een vacaturetekst plaatsen via de hiervoor genoemde stagebureaus en -platforms of op soortgelijke sites, op de eigen site, algemene vacaturesites en de stageplek delen op social media. Er moet goed worden nagedacht over waar de doelgroep te vinden is.

3.1.1 Vacaturetekst voor stage opstellen

Waar moet een organisatie op letten bij het opstellen van een vacaturetekst? Wat een student belangrijk vindt in een stage, verschilt per persoon, en ook tussen mbo-studenten en hbo- of wo-studenten kunnen er verschillen zijn. Toch komen in veel onderzoeken dezelfde thema’s naar voren. Zo lijken studenten uitzicht op een vast dienstverband na de stage steeds belangrijker te vinden. Maar ook een hoge(re) stagevergoeding, een fijne werksfeer en een beperkte reisafstand prijken hoog op de wensenlijstjes. Is thuiswerken tijdens de stage mogelijk, dan vergroot dit het zoekgebied enorm. De reisafstand speelt dan immers minder een rol. Verder moet de stage natuurlijk voldoende ontwikkelingskansen bieden.

Aantrekkelijke vergoeding

onkosten

In het kader van het stagepact (zie hoofdstuk 2) hebben VNO-NCW en MKB-Nederland onderzoeksbureau Kieskompas onderzoek laten doen naar de ervaringen van werkgevers met mbo-stages. Eén van de afspraken uit het stagepact is dat werkgevers een vergoeding bieden die ten minste de onkosten van de mbo-stagiair dekt. Bijna 85% van de 1.100 onderzochte bedrijven blijkt nu een stagevergoeding te betalen. Die vergoeding ligt vaak tussen de € 200 en € 500. 23% betaalt meer dan € 500, 13% zelfs meer dan € 700. 10% houdt het bij alleen een onkostenvergoeding.

Vacaturetekst

informatie

Bij het opstellen van de vacaturetekst zijn de volgende punten van belang:

  • De tekst is vanuit de student geschreven.
  • Informatie die voor de student van belang is, wordt als eerste genoemd.
  • De tekst is niet te lang.
  • De vacature wordt op tijd geplaatst (veel studenten beginnen al vroeg met het zoeken naar een stage).
  • De meningen van eerdere stagiairs staan er ook in.

Het is belangrijk dat studenten zo eenvoudig mogelijk kunnen solliciteren. Bijvoorbeeld via WhatsApp. Daarnaast is een kritische blik op het sollicitatietraject nodig. Is een cv en motivatiebrief voor een stage echt vereist? Kan het sneller en leuker?

3.1.2 Social media inzetten

bieden

Organisaties kunnen via social media bouwen aan het werkgeversimago, ook wel ‘employer branding’ genoemd. Huidige stagiairs of jonge collega’s hebben doorgaans meer affiniteit met (potentiële) stagiairs dan oudere werknemers, dus kan het lonen hen de populaire socialmediakanalen – zoals Instagram of TikTok – bij te laten houden als het om stages of leerplekken gaat, of ze in elk geval een bijdrage te laten leveren. Daarnaast is het niet voldoende om alleen af en toe een vacature te plaatsen; werven is een doorlopend proces, zeker voor grotere organisaties. Het is belangrijk dat de vacature op tijd klaar is én studenten de organisatie al kennen. Boven het maaiveld uitsteken moet de leidraad zijn, zodat de organisatie een voorkeurspositie verwerft ten opzichte van concurrenten. Hiervoor is een sterke en relevante ‘propositie’ nodig; de belofte die de organisatie aan potentiële werknemers doet van wat de organisatie ze te bieden heeft. De organisatie moet in verschillende communicatie-uitingen goed kunnen vertellen waarom de stagiair voor de organisatie zou moeten kiezen. Met een slogan als ‘Wij zijn de beste werkgever’ schiet de organisatie natuurlijk het doel voorbij. Met een goede propositie wordt de stagiair geprikkeld.

Een werkenbij-site – een site van de organisatie die volledig gericht is op het werven van werknemers – is bij uitstek geschikt om de organisatie te profileren en zo de aantrekkelijkheid voor stagiairs te vergroten. Kijk voor meer informatie op rendement.nl/hrdossier.

3.1.3 Stagiairs vinden via onderwijsinstelling

sleutelrol

Zoals eerder gezegd, doen organisaties die op zoek zijn naar stagiairs (of BBL-studenten) er verstandig aan om een relatie op te bouwen met de voor hen relevante onderwijsinstellingen. Stagiairs zijn via die weg op diverse manieren te bereiken, bijvoorbeeld via:

  • de stagecoördinator. De stagecoördinator speelt een sleutelrol bij het verbinden van stagiairs en stageplaatsen. De stagecoördinator is vaak te vinden op de website van de onderwijsinstelling.
  • gastlessen. Door middel van gastlessen (of bedrijfsbezoeken) kunnen organisaties aan een goed werkgeversimago bij studenten én de onderwijsinstelling bouwen.
  • stagemarkten. Stagemarkten bieden de kans om op een laagdrempelige manier met stagiairs in contact te komen.

Sollicitatieprocedure

aannemen

leerproces

Een organisatie doet er uiteraard verstandig aan om eerst een kennismakingsgesprek te voeren met een student of een leerling, voordat ze hem aanneemt als stagiair. Maakt de stagiair een enthousiaste indruk? Was hij op tijd? Heeft hij nagedacht over wat hij aan zou trekken naar het gesprek? Let er hierbij wel op om onderscheid te maken tussen ongemotiveerd zijn en nog moeten leren wat het betekent om te werken. Want dat is natuurlijk een belangrijk doel van het leerproces dat bij stage lopen hoort. Dus, ziet de stagiair er bijvoorbeeld slordig uit? Vraag dan (tactvol) na waarom dat zo is.

Verklaring omtrent het gedrag

vergoeden

Voor sommige stages is een Verklaring omtrent het gedrag (VOG) wettelijk verplicht. Bijvoorbeeld bij stages in de zorg, het onderwijs of de kinderopvang. De VOG geeft aan dat het verleden van de student geen bezwaar vormt voor de stage. In principe kan iedereen zonder strafblad een VOG krijgen. Maar ook als de student wel een strafblad heeft of een HALT-straf heeft gehad, kan hij vaak toch een VOG krijgen. De meeste organisaties vergoeden de aanvraag van een VOG.