U bent hier

6. Conflict over re-integratie

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier Arbo Rendement
Publicatiedatum: oktober 2015

Re-integreren gebeurt vaak met vallen en opstaan. Dan is het logisch dat er wel eens wat frustraties opborrelen. Een botsing tussen werkgever en werknemer hoeft geen probleem te zijn als daarna de lucht geklaard is en problemen uitgesproken worden. Wordt het een voortslepend conflict, dan moet u wel actie ondernemen. Een deskundigenoordeel van UWV of bemiddeling kan voorkomen dat de situatie escaleert.

ingrijpen

Soms moet u een conflict gewoon op zijn beloop laten. Re-integratie vergt nou eenmaal nogal wat van zowel werkgever als werknemer. Het kan gebeuren dat één van beiden een slechte dag heeft en emoties het overnemen. Spreken ze elkaar er later in alle rust over, dan blijkt er misschien eigenlijk niet zoveel aan de hand. Andere keren is het echter wel slim om in te grijpen, bijvoorbeeld als het niet bij een eenmalige ruzie blijft of als de werkgever en werknemer echt lijnrecht tegenover elkaar staan. Wordt dan niet naar een oplossing gezocht, dan komt dat de re-integratie uiteraard niet ten goede.

Soms heeft een ruzie weinig met de re-integratiemaatregelen zelf te maken, maar ontstaat het bijvoorbeeld door emoties en opgekropte frustraties. Het is dan het beste om met de werknemer om de tafel te gaan zitten en zaken uit te spreken. Komt u er niet uit, dan kan mediation helpen (zie verderop in dit hoofdstuk). Als de re-integratieactiviteiten...
Het eerste aanspreekpunt tijdens het re-integratietraject is de casemanager: hij begeleidt de zieke werknemer tijdens het re-integratietraject en heeft overzicht over de gemaakte afspraken. Het is daarom slim om als eerste met hem te bespreken hoe u het conflict kunt aanpakken. Is het een ernstig conflict of is de casemanager er zelf bij betrokken...
Gaat het over medische zaken, zoals de mate van belastbaarheid van de werknemer, dan kan de bedrijfsarts het conflict misschien helpen oplossen. Hoewel de werkgever eindverantwoordelijk is voor de re-integratie, is het oordeel van de bedrijfsarts gedurende het traject doorgaans leidend. Hij is immers al sinds het opstellen van de probleemanalyse...
Komt u er intern niet uit en bent u het ook niet eens met het oordeel van de bedrijfsarts, dan is een deskundigenoordeel van UWV aan de orde. Zowel UWV als de rechter gaan ervan uit dat u bij onenigheid over re-integratie eerst een deskundigenoordeel aanvraagt. In dat geval vraagt u om een second opinion van een UWV-arts. Op de website van UWV...
Staan werkgever en werknemer echt met de rug tegen elkaar? Mogelijk kan bemiddeling door een onafhankelijke derde partij hen dan weer tot elkaar brengen. 6.5.1 Doel Het doel van mediation is dat werkgever en werknemer in één of een aantal gesprekken samen tot goede afspraken en oplossingen komen. Zij zijn zelf dus verantwoordelijk voor het...
Ziet u echt geen mogelijkheden meer om de situatie nog werkbaar te maken, dan is ontslag de laatste optie. Dit is echter niet eenvoudig, aangezien voor zieke werknemers in de eerste twee ziektejaren een opzegverbod geldt. 6.6.1 Via de kantonrechter Als u een werknemer wilt ontslaan wegens een arbeidsconflict, moet u tegenwoordig naar de...