U bent hier

Onderneming & Personeel
Functiewaardering6. Functieschalen doorlopen: beoordelingssystemen6.3 Kwaliteit van management

6.3 Kwaliteit van management

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: november 2025

gesprek

Uit de praktijk blijkt dat een goed systeem van beoordelen en evalueren valt of staat met de kwaliteit van het management dat het moet uitvoeren. Een systeem kan nog zo prachtig zijn, het is geen doel, maar een middel om iets te vertellen over het functioneren van een werknemer. Uiteindelijk gaat het erom ‘gewoon’ een goed gesprek met de werknemer te voeren. Voor het draagvlak is het van belang om het management bij het opstellen van een systeem te betrekken. Binnen organisaties zijn er vaak verschillen in de kwaliteit van leidinggevenden. De een kan prima gesprekken voeren, de ander is daar niet zo goed in.

Het kan dan helpen om leidinggevenden te trainen in of begeleiden bij de gesprekken. Je kunt zelf ook een sturende rol nemen bij de leidinggevenden bij wie dit nodig is.

6.4 Trends en toekomst van beoordelen

Een beoordelingssysteem is een hulpmiddel, geen doel. Een trend is dat een (jaarlijks) gesprek tussen werknemer en leidinggevende in de ideale situatie een korte samenvatting is van wat iedereen al weet en kan het zelfs komen te vervallen. Er is dan een situatie van continue feedback en afstemming. Verder is er steeds meer focus op welzijn, talentontwikkeling en motivatie van werknemers in plaats van ‘afrekenen’. Dit neigt naar zelfevaluatie, begeleiding en coaching in plaats van aangeven wat er niet goed gaat. Een andere trend is steeds meer digitalisering via dashboards, realtime KPI’s en online feedback- en trainingtools. Een voorbeeld hiervan is dat een werknemer eerst een zelfevaluatie invult, waarna een voorstel volgt voor een training, workshop of het uitgebreid testen van persoonlijkheid en cognitieve kwaliteiten.