U bent hier

Onderneming & Personeel
Functiewaardering6. Functieschalen doorlopen: beoordelingssystemen

6. Functieschalen doorlopen: beoordelingssystemen

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: november 2025

Functiewaardering is primair een instrument voor beloning en niet een doel op zichzelf. Het helpt je om functies logisch in te delen in (functie)schalen. Maar hoe loopt een werknemer dan door die functieschalen heen? En waar moet je op letten bij het kiezen van een goed beoordelingssysteem hiervoor?

bijdrage

werknemer

De meeste organisaties gebruiken standaard functieschalen met standaard minimum- en maximumbedragen. Het loon groeit stap voor stap tussen het minimum en maximum, vaak via een systeem dat kijkt naar je bijdrage aan de organisatie. Dat heet meestal een beoordelings- of evaluatiesysteem. Er is niet altijd een koppeling tussen de beoordeling van het functioneren en het salaris:

  • Meestal gaat die evaluatie of ontwikkeling samen met vaste jaarlijkse stappen in het salaris, de zogenoemde periodieken. Er hoeft hier geen koppeling te zijn tussen het functioneren en de salarisontwikkeling.
  • Soms koppelt een organisatie het functioneren van werknemers wel aan hun salarisontwikkeling. In dat geval bepaalt de beoordeling van het functioneren de hoogte van de salarisverhoging. Dit kan worden uitgedrukt in een percentage. Vaak wordt dit ook ‘ontwikkeling’ genoemd.
Een beoordelingssysteem helpt je om prestaties, vaardigheden en gedrag gestructureerd te evalueren. Althans, dat is de doelstelling. Vaak lukt dit niet goed (genoeg), omdat beoordelen voor een deel subjectief is. Het doel is meestal voor de organisatie net wat anders dan voor het individu. De organisatie evalueert de bijdrage, dus hoe de werknemer...
Er zijn diverse beoordelingssystemen te vinden op het internet, bij collega-organisaties en via consultancybureaus. Bij grotere organisaties is het systeem vaak van bovenaf opgelegd en dan heb je weinig keus. Als je nog geen systeem hebt, is het verstandig om samen met het management te bepalen wat belangrijk is voor de organisatie. Beantwoord...
Uit de praktijk blijkt dat een goed systeem van beoordelen en evalueren valt of staat met de kwaliteit van het management dat het moet uitvoeren. Een systeem kan nog zo prachtig zijn, het is geen doel, maar een middel om iets te vertellen over het functioneren van een werknemer. Uiteindelijk gaat het erom ‘gewoon’ een goed gesprek met de werknemer...