U bent hier

7.1 Thuiswerkorganisaties

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier OR Rendement
Publicatiedatum: juni 2020

relatie

vertrouwen

Structureel thuiswerken heeft vergaande gevolgen voor de relatie tussen leidinggevende en werknemer. De leiding­gevende ziet niet direct wat de werknemer doet en de werknemer kan niet steeds feedback vragen. Er moet dan ook een basis van vertrouwen zijn tussen de twee. Organisaties die sterk op processen en controle zijn gericht, zijn daardoor minder geschikt voor de thuiswerkconstructie. Organisaties die meer zijn gericht op resultaat en eigen verantwoordelijkheid, zijn dat wel.

Communiceren

technisch

sociaal

Thuiswerken is een kwestie van goed communiceren. Niet alleen in de technische zin van het woord, dus het op orde hebben van de communicatiesystemen, maar ook in de sociale zin van het woord. Werknemers onderling en werknemers en leidinggevenden moeten elkaar goed op de hoogte blijven houden van hun werkzaamheden op de dag dat ze thuis aan het werk zijn.

Pluspunten voor uw achterban

Voor de werknemers in uw organisatie kan thuiswerken onder meer de volgende voordelen hebben:

  • geen reistijd;
  • flexibele werktijden;
  • betere concentratie, aangezien zij niet worden afgeleid door collega’s en bezoekers;
  • financieel voordeel, bijvoorbeeld doordat zij – door de mogelijkheid om hun tijd zelf in te delen – een oppas of kinderopvang uitsparen.