U bent hier

Conflicten vreedzaam oplossen

Deze rubriek is eerder verschenen als Themadossier OR Rendement
Publicatiedatum: september 2020

OR in conflict: van vete tot vredespijp

Vaak liggen de belangen van de partijen waar uw OR mee werkt ver uiteen. Uw OR onderhandelt als spin in het web en probeert een compromis te vinden waar alle betrokkenen achter staan. Dat kan een flinke uitdaging zijn. De kans is dan ook reëel dat u af en toe in een conflictsituatie terecht komt. Bijvoorbeeld als uw achterban niet akkoord gaat met een werktijdverkorting die uw bestuurder wil doorvoeren, omdat uw organisatie in zwaar weer verkeert. Hoe gaat uw raad hiermee om? En hoe handelt u als de OR-leden het onderling niet met elkaar eens zijn of als de pers lucht krijgt van de spanningen binnen de organisatie?
Voorkomen dat een meningsverschil uitmondt in een conflictsituatie is misschien het beste, maar wat als dit niet lukt? In dat geval is het de belangrijk om het langetermijnbelang voor ogen te houden. Uiteindelijk draait het erom dat uw OR een goede relatie behoudt met zowel uw bestuurder als uw achterban. Een conflict hoeft daarom ook niet altijd negatief te zijn. Als alle partijen op een goede manier met het conflict omgaan, kan dit de lucht klaren en uiteindelijk juist leiden tot een betere samenwerking.
Het oorspronkelijke dossier is tot stand gekomen in samenwerking met Margo Hendriks, trainer en eigenaar van Margo Hendriks OR training & coaching, e-mail: [email protected], tel: 06 51 16 18 59, www.margohendrikstc.nl