U bent hier

9. Slecht nieuws brengen

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier Office Rendement
Publicatiedatum: januari 2018

Slecht nieuws brengen doet u vaker dan u lief is. Uw organisatie verhoogt de prijzen. U moet een order afzeggen of u kunt niet ingaan op een verzoek van een klant. Dit zijn geen gemakkelijke boodschappen. Een zorgvuldige formulering vergroot de kans dat de ontvanger begrip kan opbrengen voor de situatie. En dat hij uw organisatie, ondanks het slechte bericht, in een positief licht blijft zien.

Het is niet leuk om slecht nieuws te brengen. Of het nu gaat om klanten, relaties of medewerkers: u weet dat de ontvanger teleurgesteld zal zijn. U verzacht het leed door het nieuws op een tactvolle en toch duidelijke manier te brengen.

Slecht nieuws is er in allerlei gradaties. Van een order die vertraging oploopt tot een productiefout met grote gevolgen. Een zorgvuldige verpakking is de beste manier om een vervelende boodschap zo zacht mogelijk te laten landen. Dat betekent niet dat u om de hete brij heen moet draaien, maar dat u eerlijk vertelt welk slecht nieuws u heeft en...
Tactvol communiceren is iets anders dan om de hete brij heen draaien. Tactvol communiceren betekent dat u de boodschap helder overbrengt, respect toont voor de gevoelens van de ontvanger en hem laat weten dat u bereid bent om vragen te beantwoorden of mee te denken over een oplossing. Bij het opstellen van een brief of e-mail met slecht nieuws...
Bij het schrijven van een slechtnieuwsbrief heeft u de keuze uit twee benaderingen. Centraal daarbij staat de vraag of u met de deur – lees: het slechte bericht – in huis valt, of dat u begint met de argumenten die de lezer langzaamaan voorbereiden op het slechte nieuws. Beide manieren van structureren zijn geschikt voor een slechtnieuwsbrief. Het...