U bent hier

5. Boodschap overbrengen

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier Office Rendement
Publicatiedatum: januari 2018

Vlot en foutloos schrijven is één ding. Maar met uw tekst ook echt de boodschap overbrengen, is iets anders. En dáár doet u het voor. Teksten vindbaar maken en informatie online ontsluiten is een belangrijk onderdeel van uw werk. Door uw teksten slim op te stellen, kunt u ervoor zorgen dat deze sneller worden gevonden. Bedenk dus niet alleen wat uw doelgroep leest, maar ook welke zoekwoorden zij intikken in Google.

aanpassen

Iedere tekst is anders. Het is belangrijk om telkens uw taalgebruik, stijl en toon aan te passen aan de lezer en aan de boodschap die u wilt overbrengen. U moet voor iedere tekst die u schrijft dus heel wat zaken onderzoeken en diverse beslissingen nemen. Alleen dan krijgt u een tekst waarmee u uw doel bereikt.

Het eerste wat u moet vaststellen als u een tekst gaat schrijven, is het doel. Het maakt niet uit hoe lang of kort, ingewikkeld of eenvoudig de tekst is. Als u niet helder voor ogen heeft wat u met de tekst wilt bereiken, brengt u de boodschap nooit goed over. Het doel vaststellen is niet altijd eenvoudig. U wilt bijvoorbeeld een e-mail de deur...
Naast de algemene richtlijnen die u kunt hanteren om tot een heldere, prettig leesbare tekst te komen, is het belangrijk dat uw tekst direct aansluit bij de doelgroep. Stuurt u een e-mail naar medewerkers van uw organisatie, dan is de toon anders dan dat u schrijft naar bijvoorbeeld een leverancier. Jongeren benadert u op een andere manier dan...
Het is een open deur, maar wilt u dat mensen uw tekst lezen, dan moet deze leesbaar zijn. Toch houden veel schrijvers zich niet aan deze eenvoudige stelregel. Ze nemen te veel voor bekend aan, of ze zijn bang dat mensen hen niet serieus nemen en schrijven daardoor te ingewikkelde zinnen met veel lastige termen en moeilijke woorden. Dat maakt een...
Aantrekkelijk schrijven is niet alleen correct en beknopt schrijven. U wilt natuurlijk ook opvallen, de lezer ‘uw tekst in trekken’. U kunt dit op veel manieren doen. U kunt een opvallende of controversiële uitspraak doen in de kop of intro van de tekst. Of u kunt beginnen met een aansprekend voorbeeld, waarmee de lezer zich identificeert of dat...
Voor iedere tekst geldt: u moet uw boodschap goed onderbouwen. Bovendien moet u de argumenten die uw boodschap overtuigingskracht verlenen niet wegstoppen in de tekst, maar juist eruit lichten. Dat doet u door te zorgen voor een duidelijke structuur, waarin u de kernboodschap en de belangrijkste argumenten duidelijk aangeeft. 5.5.1 Argumenten en...
U kunt uw tekst nog zo zorgvuldig opstellen, als hij de boodschap niet overbrengt, heeft u daar helemaal niets aan. U kent natuurlijk prima de kanalen die u moet gebruiken om uw boodschap over te brengen aan de doelgroep die u voor ogen heeft. Digitaal Sinds een groot deel van de schriftelijke communicatie via internet gaat, is dit ingewikkelder...
Zelfs een ervaren tekstschrijver heeft er baat bij om zijn teksten te laten lezen door anderen. Vraag dus gerust iemand anders even naar uw tekst te kijken; iemand met een frisse blik ziet altijd weer dingen die u niet meer opvallen. U kunt ervoor kiezen om uw tekst voor te leggen aan collega’s. Zij weten wat het doel van uw tekst is en welke...