U bent hier

Onderneming & Personeel
HR en klimaat & milieu4. Anders en schoner reizen voor het werk4.2 Auto (van de zaak)

4.2 Auto (van de zaak)

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: juli 2025

vervallen

Rijden werknemers in een auto van de zaak, dan kan je organisatie overwegen om over te stappen naar elektrische bedrijfsauto’s en leaseauto’s. Dat verlaagt de CO2-uitstoot aanzienlijk. De (fiscale) voordelen van een elektrische auto zijn voor 2025 wel flink beperkter geworden. Naast het einde van de Subsidie elektrische personenauto’s (2024 was het laatste jaar), is dit jaar voor volledig elektrische rijders ook de vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting (MRB) vervallen. Er is wel een korting doorgevoerd voor deze rijders. In 2025 geldt nog een vrijstelling van MRB van 75%.

Voor de aanschaf van een elektrische bedrijfswagen is ook geen goed nieuws te melden. De subsidies zijn vervallen en je komt ook niet meer in aanmerking voor de milieu-investeringsaftrek (MIA) en de willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil).

Mogelijke wijzigingen in Belastingplan 2026

demissionair

In het conceptvoorstel voor het Belastingplan 2026 stelt het demissionaire kabinet voor om de MRB-korting voor elektrische auto’s te verhogen van 25% naar 30% in de periode 2026 tot en met 2028. In 2029 blijft de korting 25%. Doordat het kabinet demissionair is, is het de vraag wat er van de plannen in het Belastingplan 2026, dat officieel op Prinsjesdag wordt bekendgemaakt, overblijft.

4.2.1 Bijtelling

percentage

Als iemand met een auto van de zaak meer dan 500 privé-kilometers met deze auto rijdt, moet diegene rekening houden met een bijtelling. Er zijn in 2025 twee bijtellingspercentages: 22% en 17%. Het percentage van 17% geldt voor auto’s op waterstof en voor auto’s volledig aangedreven door geïntegreerde zonnecellen. Voor andere nulemissie-auto’s – waaronder volledig elektrische auto’s – geldt de 17% bijtelling slechts tot en met een cataloguswaarde van € 30.000. Voor het deel daarboven geldt de bijtelling van 22%.

4.2.2 60 maanden

Vanaf 2026 geldt er helemaal geen korting meer op de bijtelling en gaan elektrische rijders gewoon 22% betalen. Maar komt een auto van de zaak in 2025 voor het verlaagde bijtellingspercentage van 17% in aanmerking, dan staat dat percentage vast voor een periode van 60 maanden.

De periode van 60 maanden gaat in op de eerste dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating van de auto. Na afloop van de 60 maanden wordt het bijtellingspercentage opnieuw vastgesteld aan de hand van de regels die dan gelden.