U bent hier

Onderneming & Personeel
HR en klimaat & milieu3. Rapporteren over zakelijk en woon-werkverkeer

3. Rapporteren over zakelijk en woon-werkverkeer

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: juli 2025

Werkend Nederland reist jaarlijks tientallen miljarden kilometers. Dit verkeer zorgt voor behoorlijk wat CO2-uitstoot. In het Klimaatakkoord uit 2019 is afgesproken om die uitstoot fors te verlagen. Eén van de afspraken richt zich op de werkgebonden personenmobiliteit (WPM): organisaties met minimaal 100 werknemers zijn sinds 1 juli 2024 verplicht om te rapporteren over het zakelijke verkeer en woon-werkverkeer.

doel

Volledig CO2-vrij vervoer in 2050 is het uiteindelijke doel vanuit het Klimaatakkoord. Uiteraard zijn er tussenstappen, waarvoor ook ambitieuze doelen gelden. Zo is het doel voor WPM om in 2030 1,5 megaton CO2 minder uit te stoten.

Organisaties krijgen eerst zelf de vrijheid om de uitstoot te verminderen. Wel moeten zij rapporteren over het reisgedrag van werknemers. Levert dit onvoldoende op, dan gaat er een algemene uitstootnorm per kilometer gelden.

De rapportageplicht over het reisgedrag van werknemers is geregeld in het Besluit CO 2 -reductie werkgebonden personenmobiliteit, dat hoofdstuk 18 van het Besluit activiteiten leefomgeving heeft vernieuwd. De ingangsdatum was 1 juli 2024. Over 2024 was alleen rapportage over de tweede helft van het jaar verplicht. Werkgevers die onder de regeling...
Geldt de rapportageverplichting ook voor jouw organisatie? De regeling geldt zowel voor bedrijven als voor publieke organisaties, waaronder gemeenten, provincies en ministeries. Het rapporteren moet ertoe leiden dat werkgevers bewust kiezen voor duurzamere mobiliteit. Zo’n 8.000 organisaties – goed voor 60% van de werkgebonden personenmobiliteit...
Rapporteren is mogelijk via een digitaal formulier op rvo.nl, de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Je levert gegevens aan over de zakelijke kilometers en die voor woon-werkverkeer. In totaal zijn er vier categorieën voor de mobiliteit van de werknemers: zakelijke kilometers met leasevoertuigen (waaronder ook geleasete...
Controleer of je uit de administratie de benodigde gegevens kunt ophalen. Je moet de jaarkilometers rapporteren over de personenauto’s en andere vervoermiddelen van de zaak: auto, benzine; auto, diesel; auto’s die behoren tot de (plug-in)hybrides; auto, 100% elektrisch; auto, andere brandstoffen (verdere uitsplitsing is mogelijk, maar niet...
Wat betreft het woon-werkverkeer hebben organisaties vaak geen volledige administratie tot hun beschikking. Methoden die helpen om de benodigde gegevens te verzamelen zijn de ritregistratie en een jaarlijkse enquête. Steeds vaker laten dienstverleners de woon-werkmobiliteit via een app of mobiliteitskaart registreren. De betreffende dienstverlener...
Je organisatie kan de uitstoot van vervoer verminderen door werknemers minder, anders of schoner te laten reizen. De regeling geeft je de vrijheid om zelf passende maatregelen te kiezen. Overleg bijvoorbeeld vaker online met externen, stimuleer werknemers met een gunstige regeling om met de (elektrische) fiets of het ov naar het werk te komen en...
Zoals je in hoofdstuk 2 kon lezen, moeten organisaties die onder de CSRD vallen, rapporteren over hun duurzaamheidsbeleid. Daartoe behoort ook hun bedrijfsbeleid tegen de CO 2 -uitstoot van werkgebonden mobiliteit zoals woon-werkverkeer en zakelijke reizen, en de hiervoor beschreven jaarlijkse rapportageverplichting over de werkgebonden...
Bij het rapporteren over WPM is er geen sprake van het aanleveren van persoonsgegevens van werknemers. Daarbij speelt de privacywetgeving dus geen rol. AVG Je verwerkt wel persoonsgegevens bij de dataverzameling, bijvoorbeeld bij een mobiliteitsenquête. Dat mag volgens de privacyregels uit de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), zolang...