U bent hier

Onderneming & Personeel
HR en klimaat & milieu4. Anders en schoner reizen voor het werk4.6 Stap voor stap de overstap maken

4.6 Stap voor stap de overstap maken

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: juli 2025

kosten

gebruiksgemak

pilotgroep

Een succesvolle invoering van het mobiliteitsbudget vereist de volgende stappen:

  • Inventariseer het reisgedrag en de reiskosten van de werknemers.
  • Zet op een rij wat je wilt bereiken qua arbeidsvoorwaarden, duurzaamheid, kosten en locaties.
  • Leer van de succesvolle mobiliteitsaanpak van andere organisaties.
  • Betrek de werknemers (inclusief de ondernemingsraad) in een vroeg stadium bij het mobiliteitsbudget. Maak ze enthousiast met argumenten als keuzevrijheid, het beperken van CO2-uitstoot en de mogelijkheid om geld over te houden.
  • Deel de werknemers in naar reisbehoeften en kijk welk mobiliteitsbudget en welke mobiliteitskaart daar het beste bij passen. Let ook op het gebruiksgemak voor de werknemer.
  • Maak een mobiliteitsbeleid en overleg hier goed over met de ondernemingsraad. Beperk het aantal regelingen en uitzonderingen.
  • Voer het nieuwe mobiliteitsbeleid bij voorkeur in op een moment waarbij duidelijk is dat verandering in de organisatie nodig is. Dit kan een verhuizing, een fusie of een reorganisatie zijn.
  • Licht de werknemers goed voor over het gebruik van het mobiliteitsbudget en de mobiliteitskaart.
  • Begin kleinschalig en zet het systeem geleidelijk op. Start bijvoorbeeld met een pilotgroep met daarin werknemers van alle afdelingen. Je test zo of de mobiliteitsbudgetten kloppen en hoe de mobiliteitskaart werkt, en je kunt kinderziekten oplossen. Evalueer structureel of je de mobiliteitsdoelen behaalt en wat beter kan.

Keuze aanbieders

praktisch

Bij de keuze van de partij met wie je in zee gaat voor het beheer van mobiliteitsbudgetten met mobiliteitskaart zijn de volgende zaken van belang:

  • Welke vervoersvormen en -diensten biedt de aanbieder aan en passen deze bij het reisgedrag van het personeel?
  • Hoeveel inzicht heb je in de reizen van de werknemers? Kun je bijvoorbeeld ook de CO2-uitstoot bekijken?
  • Kun je per kaart het budget instellen en producten aan- en uitzetten?
  • Sluit het systeem goed aan op de administratie?
  • Welke gebruiksopties biedt het systeem voor werknemers en zijn deze praktisch?
  • Hebben de werknemers eventuele extra’s wel nodig?

Plus- en minpunten van een mobiliteitsbudget

Is het invoeren van een mobiliteitsbudget handig voor jouw organisatie? Dit zijn de pluspunten:

  • Het is een aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde met veel keuzevrijheid voor de werknemer.
  • Het biedt inzicht en overzicht over alle vervoerskosten, waardoor je deze beter kunt beheren.
  • Je kunt hiermee duurzamer reizen bevorderen.

beveiliging

Dit zijn de minpunten:

  • Organisatie en communicatie vragen veel aandacht.
  • Goede beveiliging en controle is noodzakelijk.
  • Er is kennis en tijd nodig om werknemers te adviseren over een optimaal gebruik van het mobiliteitsbudget.