U bent hier

6. Leiderschap in de balans- en verzilveringsfase

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: september 2022

In de tweede en derde levensfase kunnen medewerkers nog grote keuzes maken, en deze tot op zekere hoogte ook herzien. Hierna belanden zij in een fase waarin hun leven echt in balans is. In de fase van verzilvering zijn medewerkers steeds meer bezig met het einde van hun werkende leven. Deze beide fasen komen in dit hoofdstuk aan bod.

positief

In de balansfase heeft de medewerker de balans in zijn leven gevonden, precies zoals de naam van de fase zegt. In de ideale situatie is dit natuurlijk vooral positief.

Medewerkers in de balansfase beschikken over nog meer werk- en levenservaring dan ze in de vorige levensfasen al hadden opgebouwd. Ook hebben ze een goede modus gevonden om met de combinatie werk en privé om te gaan. Even samenvatten en teruglezen Het gaat in de balansfase vooral om leden van generatie X, zoals besproken in paragraaf 1.3. Het...
Een grote uitdaging is voorkomen dat medewerkers met een positieve balans in leven en werk zich langzamerhand tóch terugtrekken en gedemotiveerd raken. Blijf daarom doen waar u in de stabilisatiefase mee begonnen bent: uw medewerkers bij zaken betrekken en luisteren. Probeer hen ook meer in te zetten in coach-, mentor-, docent- en...
In de meest wenselijke situatie benut u deze medewerkers optimaal door op dezelfde manier met hen om te gaan als in de stabilisatiefase. Daarbij is het wel zo dat u de scope en reikwijdte van de taken en verantwoordelijkheden die u aan deze medewerkers delegeert steeds groter kunt maken. Ruimte en rust Zeker als de medewerker een positieve balans...
Op dit moment bestaan de medewerkers die zich in de verzilveringsfase bevinden vooral uit leden van generatie X en de laatste van de babyboomers die nog op de werkvloer aanwezig zijn. Deze generaties zijn besproken in de paragrafen 1.2 en 1.3. Het zijn bijna allemaal vijftigers en zestigers (zie paragraaf 2.3) en ze bevinden zich in de...
Ook in deze fase zijn er specifieke uitdagingen voor u als leidinggevende. Vanuit organisatorisch oogpunt is dat in de eerste plaats voorkomen dat met het terugtrekken van de medewerker ook al zijn kennis, kunde en ervaring uit de organisatie verdwijnt. Deze medewerkers zijn vaak cultuurdragers in de organisatie geworden en ze zijn belangrijk voor...
U benut de medewerkers in de verzilveringsfase optimaal voor uw organisatie als u in staat bent om op een goede manier invulling aan de eerdergenoemde uitdagingen te geven. Het moet u dus lukken om de kennis, kunde, ervaring, organisatienormen en -waarden en vooral ook de organisatiecultuur en levenslessen voor de organisatie te behouden...