U bent hier

5. Leiderschap in de ambitie- en stabilisatiefase

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: september 2022

U heeft het als leidinggevende in de oriëntatiefase goed gedaan als uw medewerkers weten wat ze willen en kunnen. De levensfasen die na de oriëntatiefase relevant voor u zijn, zijn de ambitiefase en de stabilisatiefase. Beide fasen worden in dit hoofdstuk nader besproken.

valkuil

Medewerkers die weten waar hun kracht én valkuilen liggen, zullen na de oriëntatiefase in de ambitiefase komen. Hierin zullen ze, zoals de naam al aangeeft, voornamelijk hun ambities nastreven.

Glijdende schaal

glijdende schaal

De overgang van fasen kent meestal geen hard kantelpunt, maar veel meer een glijdende schaal. Het nastreven van ambities gebeurt dan ook vrij geruisloos, zonder dat u als leidinggevende en de medewerker zelf het echt merken.

Even samenvatten en teruglezen

  • Op dit moment bestaan medewerkers die zich in de ambitiefase bevinden, vooral uit leden van generatie Y. Deze generatie is besproken in paragraaf 1.5.
  • Het betreft bijna allemaal twintigers en dertigers, zoals besproken in paragraaf 2.3.
  • Deze medewerkers bevinden zich in de vestigingsfase van hun professionele loopbaan, zie paragraaf 2.4.
Zoals bij de ambitiefase in de indeling naar loopbanen al besproken, wil de medewerker in deze fase heel veel tegelijk doen. Hij wil niet alleen op het werk doorgroeien – zowel inhoudelijk als qua positie – , ook in het privéleven zijn er tal van ambities: trouwen, kinderen, een eigen huis, hobby’s, sport, vrienden, familie, noem maar op. Alles...
Medewerkers in de ambitiefase helpen om keuzes te maken is – zeker bij generatie Y – de allerbelangrijkste uitdaging voor u als leidinggevende. U moet in deze levensfase vaak helpen om niet ‘én-én-én-én’ te blijven doen. Wat hierbij helpt, is uw medewerkers ondersteunen in het omgaan met wat het ‘dertigersdilemma’ is gaan heten. Luxeprobleem Het...
Medewerkers in de ambitiefase kunt u optimaal benutten door ze fit en vitaal te houden. Ze werken hard en zijn toegewijd, en zijn bereid om lange dagen te maken, ook voor het werk. Let daarom extra goed op stress- en burn-outklachten. Een bekend misverstand is dat een burn-out puur en alleen ontstaat door een hoge werklast (zowel in de...
Medewerkers die zich in de stabilisatiefase bevinden, zijn vooral leden van generatie X (het laatste deel hiervan) en de pragmatische generatie (besproken in paragrafen 1.3 en 1.4). Het zijn bijna allemaal dertigers en veertigers (zie paragraaf 2.3), en ze bevinden zich in de onderhoudsfase van hun professionele loopbaan (paragraaf 2.4). Stabiel...
De grootste uitdaging voor u als leidinggevende is medewerkers in deze fase erkennen en waardering geven op een manier die past. Vaak heeft u in deze fase weinig omkijken naar de medewerkers; ze zitten immers stabiel op hun plek en u weet wat u aan hen heeft. Ze vormen in veel gevallen de ruggengraat van de organisatie. Het gevaar is dat u deze...
Medewerkers in de stabilisatiefase benut u optimaal als u gebruik weet te maken van hun kennis, kunde en ervaring. In heel veel gevallen kunt u in deze fase taken aan de medewerkers delegeren, zoals in hoofdstuk 3 besproken. Als u aangeeft wat u als resultaat verwacht en wanneer, kan de medewerker daar uitstekend zelf invulling aangeven. Sterker...