U bent hier

4. Casestudies risico’s

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: april 2025

class="catchword">continuïteit


De hierna opgenomen casestudies gaan over situaties die de continuïteit van een onderneming kunnen beïnvloeden en dus een risico betekenen: een ­cyberaanval (paragraaf 4.1), fraude (paragraaf 4.2), uitval van kritische personen (paragraaf 4.3), een fysieke inbraak (paragraaf 4.4), imagoschade oplopen (paragraaf 4.5) en de uitval van een kritische leverancier (paragraaf 4.6).

Stel je de volgende situatie voor. Annette werkt in een apotheek en wil op een maandag de medicatie opvragen van een patiënt die die ochtend een afspraak heeft bij de huisarts in hetzelfde pand. Tot haar grote schrik krijgt zij echter een foutmelding dat zij niet in het systeem kan komen. Zij meldt dit voorval bij haar manager en die gaat op...
Stel dat Henk de boekhouder van een meubelbedrijf is en na vijf jaar hard werken ontevreden is over zijn doorgroeimogelijkheden. Hij besluit een zakcentje bij te verdienen door bij iedere transactie een klein percentage naar zichzelf door te sluizen. Henk pleegt hiermee interne fraude en kan zorgen dat de onderneming na een paar jaar een groot...
Stel dat een onderneming afhankelijk is van een bepaald systeem waar de persoonsgegevens in worden bewaard, maar er een storing is bij het telecombedrijf. De storing zorgt ervoor dat je geen toegang hebt tot het systeem. Maar Hendrik, de werknemer die de technische kennis in huis heeft om het probleem te verhelpen, heeft zich ziek gemeld en is...
In dit voorbeeld werkt Gina als verkoopster bij een bloemist. Zoals iedere avond sluit zij na haar werkdag netjes af. Als zij echter op een woensdagochtend aankomt en ze de bloemenwinkel wil openen om aan de eerste bestellingen te beginnen, ziet ze dat er ingebroken is. De deur is geforceerd, het kasregister is open en al het wisselgeld is weg...
Stel dat Simon als ober werkt in een Grieks restaurant. Op een drukke donderdagavond krijgt hij een tafel met een jong stel dat ontevreden is over ieder gerecht. Hoe zeer hij ook zijn best doet het stel is niet tevreden te krijgen. De volgende dag wordt hij aangesproken door een collega. Het stel heeft een review geschreven op tripadvisor. Het...
In het laatste voorbeeld is Willem de eigenaar van een snoepwinkel, maar door een storing bij de snoepjesfabriek kunnen niet alle snoepjes geleverd worden. Dit zorgt ervoor dat een deel van zijn schappen in de winkel leeg komt te staan, maar ook dat hij de bestelling van meneer Petersen voor het kinderfeestje van zijn dochter niet kan nakomen...
Het uiteindelijk doel is het voorkomen van een onderbreking van bedrijfsactiviteiten en het beschermen van kritische processen. Een bedrijfscontinuïteitsplan, Business Impact Analyse en crisisteam helpen om de impact van een crisis te minimaliseren. Daarnaast moet je de opgestelde plannen, scenario’s en draaiboeken formaliseren en communiceren...