4.2 Fraude
interne fraude
Stel dat Henk de boekhouder van een meubelbedrijf is en na vijf jaar hard werken ontevreden is over zijn doorgroeimogelijkheden. Hij besluit een zakcentje bij te verdienen door bij iedere transactie een klein percentage naar zichzelf door te sluizen. Henk pleegt hiermee interne fraude en kan zorgen dat de onderneming na een paar jaar een groot deel van haar inkomsten misloopt. Wat kan de onderneming in deze situatie doen om de bedrijfscontinuïteit te waarborgen?
4.2.1 Planning en prioriteiten
heldere contracten
In de meeste gevallen kan een onderneming fraude tegengaan door duidelijke communicatie met de werknemers, veiligheidsonderzoeken en heldere contracten voorzien van boeteclausules. Toch is dat in soortgelijke situaties vaak niet genoeg. Zodra je ondervindt dat een werknemer fraudeert is het eerste wat je doet zijn account blokkeren en hem ontslaan. Zodra de onderneming aangifte heeft gedaan bij de politie kun je een rechtszaak tegen hem aanspannen om de verloren inkomsten terug te krijgen via een schadeclaim.
4.2.2 Huishoudelijk reglement opstellen
Om fraude in de toekomst te voorkomen kun je een huishoudelijk reglement opstellen. Hierin bepaal je de omgangsvormen met de werknemers. Daarnaast neem je in het reglement de stappen op die een werknemer moet nemen als hij fraude vermoedt. Je laat dit reglement ondertekenen bij indiensttreding. Uiteraard geef je zelf ook altijd het goede voorbeeld. Verder kun je periodiek trainingen of simulaties organiseren over dit onderwerp.