U bent hier

7. Risicoanalyse van het ­personeelsbeleid

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: april 2025

Het is een uitdaging om een beeld te vormen van hoe het personeelsbestand de komende jaren zal veranderen als er niets verandert aan het huidige personeelsbeleid. Het verschil tussen de personeelsbehoefte over enkele jaren en het personeelsbestand dat tegen die tijd beschikbaar zal zijn, is belangrijk om te weten. Dit kan namelijk een risico zijn voor de continuïteit van de onderneming. Het is dus belangrijk om het huidige personeelsbestand in kaart te brengen.

handvatten

Dat het personeelsbestand ‘vanzelf’ verandert is een feit: werknemers gaan met pensioen, gaan ergens anders werken, ontwikkelen zich en stromen op basis van hun toegenomen ervaring door naar hoger ingeschaalde functies. In dit hoofdstuk krijg je handvatten om te bepalen hoe het huidige personeelsbestand er in de toekomst uitziet.

Ook bij het bepalen van het beschikbare personeelsbestand kun je de kwantiteit (de hoeveelheid beschikbaar personeel), de kwaliteit (wat de werknemers in de functies kunnen) of beide in kaart brengen. Het spreekt voor zich dat deze keuze overeen moet komen met wat er voor het benodigde personeelsbestand in kaart is gebracht. Een onderneming kan de...
Nu je de kwantiteit en de kwaliteit van het huidige personeelsbestand in kaart hebt gebracht, kun je de kloof tussen het huidige en gewenste personeelsbestand inzichtelijk maken. Het is wenselijk dit per functie (of cluster van functies) uit te rekenen, omdat je anders een onvolledig beeld krijgt van wat er moet veranderen in het personeelsbestand...
Voordat je oplossingen gaat bedenken voor de knelpunten, zet je de knelpunten om in speerpunten. Speerpunten zijn positief geformuleerd en ze geven het doel weer dat je wilt bereiken. Dit zorgt ervoor dat er al een eerste richting is om te zoeken naar oplossingen. Voorbeeld Het ombuigen van knelpunten naar speerpunten wordt uitgelegd aan de hand...
De oplossingsrichtingen die je verzameld hebt, zijn waarschijnlijk nog vrij abstract. Het is nu zaak deze om te zetten in concrete acties. Voordat je de acties gaat uitwerken in een actieplan, is het verstandig een kosten-batenanalyse te maken. Kun je met cijfers inzichtelijk maken hoe de acties bijdragen aan het realiseren van de strategische...
Het is nu zaak de gekozen acties uit te werken in een concreet actieplan voor de onderneming. In het actieplan maak je duidelijk wie wat wanneer doet. Je kunt het plan zelf schrijven, maar je kunt ook ‘eigenaren’ aanwijzen die het plan verder uitwerken. De uitwerking kan in een Word-document, maar denk ook eens aan een andere vorm. PowerPoint...