U bent hier

Onderneming & Administratie
Risicomanagement4. Casestudies risico’s4.3 Uitval van kritische persoon

4.3 Uitval van kritische persoon

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: april 2025

geen toegang

Stel dat een onderneming afhankelijk is van een bepaald systeem waar de persoonsgegevens in worden bewaard, maar er een storing is bij het telecombedrijf. De storing zorgt ervoor dat je geen toegang hebt tot het systeem. Maar Hendrik, de werknemer die de technische kennis in huis heeft om het probleem te verhelpen, heeft zich ziek gemeld en is niet in staat om het probleem te verhelpen. Dit zorgt ervoor dat de onderneming buitengesloten is van cruciale systemen totdat een derde partij de storing heeft verholpen. De werkzaamheden komen stil te liggen. Hoe los je dit probleem op, zodat in het vervolg niet meer de bedrijfscontinuïteit in het geding komt?

Identificeren

kritische ­processen

Soortgelijke situaties kunnen in allerlei vormen voorkomen, maar zijn eenvoudig op te lossen. Je begint met de kritische processen in de onderneming te identificeren en de kritische functies te analyseren waarvan de processen afhankelijk zijn. Dit zijn werkzaamheden die niet onderbroken mogen worden of die hersteld moeten worden binnen een bepaalde tijd. In dit voorbeeld is dat de ICT.

Kritische personen

kennis ­verspreiden

Nadat je de kritische functies geïdentificeerd hebt, ga je verder met het identificeren van de kritische personen die toegewezen zijn aan deze functies. Het is belangrijk dat je de kennis van de kritische functies verspreidt over de werknemers van de onderneming. Als een andere werknemer in dit geval ook de benodigde technische kennis had, waren de werkzaamheden niet stil komen te liggen.

Maak meerdere werknemers verantwoordelijk voor een kritische functie en zorg dat zij de benodigde kennis hebben en bijhouden door middel van trainingen.

Verspreiden

prioriteiten bepalen

Naast kritische personen kun je meer gradaties aanduiden, zoals personen met essentiële functies en personen met noodzakelijke functies. Als je de kennis en vaardigheden over deze functies verspreidt onder de werknemers, zal het makkelijker zijn om de prioriteiten tijdens een crisis te bepalen. Dit vergroot weer de snelheid en efficiëntie om alle functies terug op hetzelfde niveau te krijgen na een crisis.