U bent hier

Onderneming & Administratie
Risicomanagement3. Risicobeheersing3.5 IT-risico’s

3.5 IT-risico’s

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: april 2025

schade ­veroorzaken

De laatste jaren is cybercriminaliteit flink toegenomen. Denk maar eens aan DDoS-aanvallen, hacken, informatie stelen via acquisitie­fraude of factuurfraude. Het komt allemaal steeds vaker voor. Een aanval door cyber­criminelen kan ernstige schade veroorzaken zoals:

  • imagoschade;
  • discontinuïteit van bedrijfsactiviteiten;
  • financiële claims en sancties.

Vaak komen cybercriminelen binnen op een netwerk via een mail of een fout van een werknemer. IT-risico’s zijn daarmee niet het probleem van alleen de IT-afdeling, maar het probleem van de gehele onderneming.

Maatregelen

Voorbeelden van maatregelen tegen IT-risico’s zijn:

  • Het nemen van organisatorische maatregelen zoals het ontwikkelen en toepassen van beveiligingsbeleid en IT-procedures. Ontwikkel ook een IT-calamiteitenplan om de schade bij ernstige calamiteiten te beperken!
  • Bewustwording creëren bij werknemers. Dit is geen eenmalige actie, maar vraagt langdurige aandacht.
  • Het bouwen van ‘elektronische’ muren in hardware en software (zoals data-encryptie, toegangsbeheer, gescheiden serveromgevingen en multifactorauthenticatie (MFA).
  • Monitor IT-systemen en spoor mogelijke incidenten en aanvallen op.
  • Zorg er ten slotte voor dat de ontwikkelingen op het gebied van cybercriminaliteit worden gevolgd, zodat je op de hoogte bent van de actuele ontwikkelingen.