U bent hier

Onderneming & Personeel
HR en klimaat & milieu1. Duurzaam HR-beleid: ­basiskennis op een rij1.2 Verschil tussen mvo en duurzaam ondernemen

1.2 Verschil tussen mvo en duurzaam ondernemen

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: juli 2025

gezond verstand

Er is een onderscheid tussen maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) en duurzaam ondernemen. De theoretische achtergrond is weliswaar hetzelfde, maar de praktische vertaling in organisaties is anders. Beide begrippen gaan over ondernemen met gezond verstand, waarbij beslissingen en economische prestaties rekening houden met de sociale kant en de ecologische randvoorwaarden.

1.2.1 People, planet, profit

verantwoordelijkheid

Mvo staat voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dit betekent dat de organisatie de verantwoordelijkheid neemt voor de effecten die de bedrijfsactiviteiten hebben op de omgeving. Bij maatschappelijk verantwoord ondernemen houdt je organisatie rekening met mens, dier, milieu en maatschappij. Er wordt ook wel gesproken over ‘people, planet, profit’. Bij people gaat het over je eigen werknemers en de maatschappij als geheel. Bij planet om de impact op het milieu en profit staat voor ondernemen met winst.

Organisaties kunnen op verschillende manieren maatschappelijk verantwoord ondernemen. Denk aan het verminderen van de CO2-uitstoot, een gelijke behandeling van mannen en vrouwen, zorgen voor goede arbeidsomstandigheden of het betrekken van de keten bij mvo.

Verschil

klimaatdoel

Het feitelijke verschil is dat mvo een sociale achtergrond heeft – het draait om de verantwoordelijkheid van een bedrijf tegenover werknemers, klanten en de samenleving – terwijl duurzaam ondernemen de nadruk legt op ecologische impact: het beperken van milieuschade en bijdragen aan klimaatdoelen.

Richtlijnen voor mvo

handleiding

Voor mvo zijn internationale richtlijnen vastgelegd in de ISO 26000. Deze zijn niet certificeerbaar, maar bieden houvast bij de implementatie. De NPR 9026 is een handleiding die helpt aan te tonen dat de organisatie de richtlijnen van de ISO 26000 toepast. Daarnaast is er de MVO Prestatieladder: een certificatienorm waarmee organisaties hun inspanningen op het gebied van mvo erkend kunnen krijgen.

Redenen om aan de slag te gaan met mvo

bedrijfsimago

subsidie

Er zijn verschillende redenen te bedenken waarom je organisatie aan de slag zou moeten met mvo:

  • Bij kredietaanvragen letten banken en investeerders steeds meer op duurzame factoren. Vaak kan een organisatie vooral bij grote banken tegen een lagere rente dan de geldende marktrente lenen.
  • Het heeft een positief effect op het bedrijfsimago en maakt je een aantrekkelijke werkgever.
  • De kosten dalen door lagere energieconsumptie en minder watergebruik, en de productiviteit neemt toe door het aantrekken en behouden van talent dat mvo en innovatie belangrijk vindt.
  • Je kunt subsidies krijgen voor onder meer energiebesparing en het aannemen van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
  • Niet onbelangrijk: mvo kan tot betere financiële prestaties leiden, in ieder geval op de lange termijn.

1.2.2 Duurzame ontwikkeling

communicatie

Duurzaam ondernemen komt van het begrip duurzame ontwikkeling, waarbij iedereen op een manier leeft zonder dat de natuurlijke bronnen voor de toekomst uitgeput raken. Vooral mkb-ondernemingen spreken liever over ‘duurzaam’ ondernemen dan over mvo. De nadruk ligt vooral op de eigen onderneming, de eigen werknemers en de eigen impact op het milieu. Pas later besteedt de onderneming aandacht aan de maatschappelijke kant zoals communicatie (duurzaamheidsverslagen) of overleg met stakeholders (klanten en leveranciers). Mvo op iets kleinere schaal dus.

Met de tool op rendement.nl/hrdossier ‘Snel aan de slag met duurzaam ondernemen’ doet je organisatie inspiratie op om bij te dragen aan een beter milieu en klimaat.